خلاصه ماشینی:
"در اینجا این پرسش مطرح میگردد که اگر چنین است، پس چرا ابوسفیان در ابتدا با ابوبکر بیعت نکرد و به سوی علی علیهالسلام رفت و اعلان آمادگی نمود که اگر علی علیهالسلام بخواهد، علیه ابوبکر مدینه را پر از لشکر نماید؟ (51) پاسخ میگوییم: بعضی این مطلب را به تعصبات قبیلهای منسوب کرده و گفتهاند ابوسفیان به خاطر تعصبات قبیلهای، اقدام به چنین کاری نموده بود (52) که در بدو امر این مطلب موجه مینماید، ولی به نظر میرسد علت این امر چیز دیگری بوده است و آن اینکه ابوسفیان یکی از چهرههای تیزهوش و زیرک بنیامیه بود، و به یقین از این کار اهداف بلندتری را دنبال میکرد.
بسیار واضح بود که چه کسی باید امامت این نماز را بر عهده داشته باشد، چون گذشته از اینکه علی علیهالسلام جانشین و وصی پیامبر صلیاللهعلیهوآله بود، اشخاص موجه دیگری ـ بنا به امر پیامبر صلیاللهعلیهوآله مبنی بر حضور بزرگان مهاجر و انصار در لشکر اسامه ـ در مدینه باقی نمیماندند؛ ولی جای تعجب است که روایات زیادی در کتب اهل سنت وجود دارد که میگویند: پیامبر صلیاللهعلیهوآله به ابوبکر امر کرده بود که تا جای او نماز بگزارد!
» 74ـ تاریخ الطبری، ج 3، ص 197 / انساب الاشراف، ج 2، ص 731 و 732 و 735 / الامامة و السیاسة، ص 20 / دلائل النبوة، ج 7، ص 186 و 187 و 188 / الارشاد، ج 1، ص 183 (شیخ مفید در اینباره میگوید: «وقتی پیامبر صلیاللهعلیهوآله حرص آنان را دید که هریک میخواهند پدرانشان را برای نماز فراخوانند، چنین سخنی را فرمود»، ولی عموم روایات اهل سنت این سخن را درباره امر پیامبر صلیاللهعلیهوآله به ابوبکر درباره نماز ذکر کردهاند که در آن عایشه مایل نبود که ابوبکر نماز بگزارد، ولی پیامبر صلیاللهعلیهوآله بر این امر اصرار ورزیدند!"