Skip to main content
فهرست مقالات

مصالح مردم و رعایت آن ها در صلح ها و صلح نامه های پیامبر اکرم

نویسنده:

ISC (3 صفحه - از 58 تا 60)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،صلح ،پیمان‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،صلح‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مصالح ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مصالح حکومت ،مصالح مردم و رعایت ،صلح‌نامه ،رعایت مصالح مردم ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله اموال غیر ،منافع ،صلح‌نامه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،صلح‌نامه‌ها و پیمان‌های پیامبر ،مصالح حکومت اسلامی بر مصالح ،اسلام ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله پیشنهاد صلح ،صلح ها و صلح‌نامه ،صلح نامه‌های پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ،مکه ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به‌سبب رعایت ،صلح حدیبیه ،پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حفظ اصل ،امنیت ،آخرت ،صلح‌ها و صلح‌نامه‌ها ،مصالح در سیره نبوی ،مفاد پیمان صلح حدیبیه ،برقراری صلح‌ها و مفاد صلح‌نامه‌ها ،مشرکان ،تقدم مصالح حکومت اسلامی ،رعایت مصالح مردم و محدوده

در جوامع کنونی، که انسان را محور قرار داده‌اند و همه چیز را با منافع او تبیین و تفسیر می‌کنند و هر چه نافی و یا در تضاد با منافع وی باشد مردود قلمداد می‌شود، بحث در مورد محدوده رعایت این مصالح در سیره نبوی مفید و درس‌آموز است. این نوشتار به دنبال آن است که رعایت مصالح مردم را در صلح‌ها و صلح‌نامه‌ها و پیمان‌های پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با غیر مسلمانان بررسی کرده، نگاهی پر رنگ‌تر به آن داشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"(6) از اعتراض مسلمانان به اصل صلح و نحوه نگارش صلح‌نامه معلوم می‌شود که آنان این صلح و صلح‌نامه را بر خلاف مصالح و منافع خود می‌دانستند، ولی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله حفظ اصل اسلام و مسلمانان را با اهمیت‌تر از خواسته‌های مسلمانان تشخیص می‌دادند و همین‌گونه هم عمل کردند. ) (8) این‌ها شاید به ظاهر به نفع مسلمانان نبود، ولی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با چشمان تیزبین خود منافع مهم‌تری در نظر داشتند و در صدد تأمین منافع حکومت اسلامی، از جمله به دست آوردن فضای امن سیاسی و اجتماعی (که شرط اول تبلیغ اسلام و جذب مردم به اسلام بود)، همچنین بیرون آوردن مسلمانان مظلوم از زیر بار شکنجه و ظلم قریشیان مشرک و مهم‌تر از همه، به رسمیت شناخته شدن از سوی دشمنانی بود که حتی حاضر به شنیدن نام پیامبر نبودند. البته گذشت زمان نشان داد که این مصلحت‌سنجی دقیق پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و ترجیح منافع حکومت اسلامی و نه منافع زودگذر وفردی، منافع آحاد مسلمانان را به دنبال داشت، به گونه‌ای که مشرکان قریش خود خواستار لغو ماده‌ای از صلح‌نامه که متضمن بازگرداندن یک طرفه فراریان بود، شدند. این بند صلح‌نامه برای بسیاری از مسلمانان سخت می‌نمود و آن را، دست‌کم، بر خلاف مصالح و منافع فراریان مسلمان می‌دانستند، ولی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به سبب رعایت مصالح جمعی، این بند را پذیرفتند و در عمل نیز چنین کردند. در صلح حدیبیه، که مهم‌ترین صلح تاریخ زندگانی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است، تصریح شده که اگر مسلمانان برای طلب روزی خدا به مکه بیایند، جان و مال آنان در امنیت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.