چکیده:
در جوامع کنونی، که انسان را محور قرار دادهاند و همه چیز را با منافع او تبیین و تفسیر میکنند و هر چه نافی و یا در تضاد با منافع وی باشد
مردود قلمداد میشود، بحث در مورد محدوده رعایت این مصالح در سیره نبوی مفید و درسآموز است. این نوشتار به دنبال آن است که رعایت
مصالح مردم را در صلحها و صلحنامهها و پیمانهای پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله با غیر مسلمانان بررسی کرده، نگاهی پر رنگتر به آن داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
"(6) از اعتراض مسلمانان به اصل صلح و نحوه نگارش صلحنامه معلوم میشود که آنان این صلح و صلحنامه را بر خلاف مصالح و منافع خود میدانستند، ولی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله حفظ اصل اسلام و مسلمانان را با اهمیتتر از خواستههای مسلمانان تشخیص میدادند و همینگونه هم عمل کردند.
) (8) اینها شاید به ظاهر به نفع مسلمانان نبود، ولی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله با چشمان تیزبین خود منافع مهمتری در نظر داشتند و در صدد تأمین منافع حکومت اسلامی، از جمله به دست آوردن فضای امن سیاسی و اجتماعی (که شرط اول تبلیغ اسلام و جذب مردم به اسلام بود)، همچنین بیرون آوردن مسلمانان مظلوم از زیر بار شکنجه و ظلم قریشیان مشرک و مهمتر از همه، به رسمیت شناخته شدن از سوی دشمنانی بود که حتی حاضر به شنیدن نام پیامبر نبودند.
البته گذشت زمان نشان داد که این مصلحتسنجی دقیق پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و ترجیح منافع حکومت اسلامی و نه منافع زودگذر وفردی، منافع آحاد مسلمانان را به دنبال داشت، به گونهای که مشرکان قریش خود خواستار لغو مادهای از صلحنامه که متضمن بازگرداندن یک طرفه فراریان بود، شدند.
این بند صلحنامه برای بسیاری از مسلمانان سخت مینمود و آن را، دستکم، بر خلاف مصالح و منافع فراریان مسلمان میدانستند، ولی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله به سبب رعایت مصالح جمعی، این بند را پذیرفتند و در عمل نیز چنین کردند.
در صلح حدیبیه، که مهمترین صلح تاریخ زندگانی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله است، تصریح شده که اگر مسلمانان برای طلب روزی خدا به مکه بیایند، جان و مال آنان در امنیت است."