Skip to main content
فهرست مقالات

گزارش: بررسی تحولات سواد و سوادآموزی در ایران طی دوره 1355 - 1377

گزارشگر: ؛

خرداد و تیر 1378 - شماره 38 و 39 (24 صفحه - از 155 تا 178)

تفکر و اندیشه‌، همواره‌ برای‌ بشر نعمتی‌ گرانقدر بوده‌ است‌ و این‌ وجه‌ تمایز با سایرموجودات‌ سبب‌ شده‌ است‌ تا انسان‌ در رهگذر تاریخ‌ و در طول‌ زمان‌ به‌ تکامل‌ دست‌ یابد.بی‌تردید، پیشرفت‌ و گسترش‌ علوم‌ و شئونات‌ جوامع‌ انسانی‌، در ارتباط مستقیم‌ با علم‌ و دانش‌قرار دارد و برخورداری‌ از آن‌ به‌ عنوان‌ یک‌ توانایی‌ ارزشمند، شرط ضروری‌ و اجتناب‌ناپذیرزندگی‌ توأم‌ با رشد ارزشهای‌ انسانی‌ است‌. امروزه‌ حیات‌ اقتصادی‌ جوامع‌ پیش‌ از آنکه‌ به‌ وسیله‌ عوامل‌ اصلی‌ تولید، همچون‌ کار وسرمایه‌، رقم‌ زده‌ شود، با میزان‌ و سطح‌ تعلیمات‌ عمومی‌ جوامع‌ پیوند خورده‌ است‌ و اهمیت‌تعلیمات‌ عمومی‌ به‌ عنوان‌ ابتدایی‌ترین‌ وسیله‌ برای‌ نیل‌ به‌ شکوفایی‌ و توسعه‌ مورد تأکید است‌.با برخورداری‌ آحاد ملت‌ از نعمت‌ سواد، فرهنگ‌ انتقال‌ می‌یابد، ارزشها تثبیت‌ می‌گردد وسلامت‌ جوامع‌ تأمین‌ می‌شود. با مطالعه‌ اجمالی‌ کشورهای‌ در حال‌ توسعه‌، به‌ روشنی‌ می‌توان‌ به‌ ارتباط مستقیم‌ ومستحکمی‌ که‌ بین‌ عامل‌ سواد و توسعه‌ در زمینه‌های‌ فرهنگی‌، اقتصادی‌، سیاسی‌ و اجتماعی‌وجود دارد، پی‌ برد. بیشترین‌ میزان‌ فقر، گرسنگی‌، بیماری‌، مرگ‌ و میر زودرس‌، خرافات‌،روابط ناسالم‌ اجتماعی‌، و به‌ ویژه‌ آثار شوم‌ استثمار فرهنگی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ در مناطقی‌ ازجهان‌ وجود دارد که‌ بیشترین‌ آمار بی‌سوادان‌ و بالاترین‌ شاخص‌ بی‌سوادی‌ را دارا می‌باشند. اسلام‌ با دیدی‌ واقعگرا، از فضیلت‌ علم‌ آموزی‌ سخن‌ گفته‌ و آن‌ را فریضه‌ای‌ برای‌ هر فردمسلمان‌ دانسته‌ است‌. کمتر مذهب‌ یا مکتب‌ مادی‌ یا الهی‌ بدین‌ پایه‌ کلامی‌ بیان‌ کرده‌ است‌.همچنین‌ رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی‌، حضرت‌ امام‌ خمینی‌ "ره‌"، نیز در فرمان‌ تاریخی‌ خود درمورد تشکیل‌ نهضت‌ سوادآموزی‌ بر این‌ امر تأکید ورزیده‌ و از بیان‌ ایشان‌ مشخص‌ می‌گردد که‌تحقق‌ هدفهای‌ عالی‌ انقلاب‌ از بعد فرهنگی‌ و تأمین‌ استقلال‌ اقتصادی‌، سیاسی‌، اجتماعی‌ و ...منوط به‌ محو بی‌سوادی‌ از جامعه‌ اسلامی‌ می‌باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.