چکیده:
در این مقاله با نگاه جامعهشناختی مسألهای با عنوان «تضاد اجتماعی- روانی نسل جوان» بررسی شده است. ابتدا به تعریف و تفسیر ابعاد مختلف تضاد اجتماعی از دیدگاه جامعهشناسی پرداختهشده و سپس دیدگاه و برداشت قرآنشناختی نگارنده آمده است. به نظر نگارنده با بهرهگیری از آموزههای قرآنی میتوان به طور علمی و کاربردی از میزان تضادهای اجتماعی- روانی نسل جوان کاست.
خلاصه ماشینی:
"قبل از ورود به بحث اصلی، بهتر است این سؤال را مطرح کنیم که آیا تضادهای اجتماعی در جامعه امروز وجود دارد؟ خاستگاه این تضادها را در کجا باید جستجو کرد؟ این تضادها چه نظمها و شرایط ساختاری را رقم زده است؟ آیا این نظمها و شرایط ساختاری آزار دهنده قابل تغییر و اصلاح هستند؟برخی از جلوههای تضاد اجتماعی- فرهنگی به این قرار است:متجدد بودن و در برابر آن هنجارهای سنتی را رعایت نمودن؛ عالم و کارشناس واقعی شدن، اما از تلاش برای معاش و زندگی روزمره عقب نماندن؛استقلال شخصیت انسانی و با هویت انسانی ماندن؛ اما ملاحظهکاری کردن و از صاحبان قدرتهای طاغوتی و ثروتهای نامشروع ترسیدن و اطاعت محض کردن از آنان؛دوستی ورزیدن و دوست داشته شدن، اما تنها کار خود را کردن و در اندیشه جمعآوری مال و قدرت برای خود بودن؛علاقه به اظهار اندیشه نمودن، اما وابسته به قول این و آن شدن؛ایمان به پایداری ارزشها و عقاید دینی و انسانی داشتن، اما به هر نحوی در جستجوی ثروت و قدرت بودن و...
نویسنده در این زمینه با بهرهای که از آیات جانبخش قرآن کریم برگرفته، ملاکها و نظریات ذیل را توانسته، استخراج کند:1- با الهام از بینش قرآنی استفاده میشود که مناسب است در برنامههای آموزش و پرورش و دانش آموختگان مدارس، توجه به طبیعت و گردشهای علمی و سیر و سیاحت در طبیعت به عنوان یک اصل شمرده شود تا اینکه نوجوان و جوان خود را در دامن طبیعت بشناسد."