Skip to main content
فهرست مقالات

خاستگاه و جایگاه سکولاریسم در غرب و ایران

نویسنده:

(23 صفحه - از 86 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : سکولاریزاسیون ،سکولار ،سکولاریسم ،غرب ،دین ،مدرنیته ،دنیوی شدن ،عرفی ،فرایند ،فرایند دنیوی شدن ،واژه ،ایران ،جریان ،سیاسی ،توسعه ،اجتماعی ،تاریخی ،اسلامی ،جامعه ،جهان ،فرایند دنیوی شدن دین ،انسان ،نظریه ،فرایند عرفی شدن ،نگاه ،غرب فرایند دنیوی شدن دین ،زندگی ،جریان سکولار ،مفهوم ،نظام

خلاصه ماشینی:

"از این‌رو، در نگاه دان کیوپیت مسیحیت باید دنیوی شود و فرایند دنیوی شدن را بپذیرد تا بتواند گره گشای معضلات پدیده‌های منفی و پیامدهای دنیای مدرنیته گردد، اما نه با دست‌آویز کردن عنصر ماورای طبیعی و قدسی، بلکه با تحول دینی و پاکسازی نمادها و الگوهای دینی از جوهر قدسی آن؛ زیرا به اعتقاد وی تحقق این تحول خواه ناخواه اجتناب‌ناپذیر است و تغییرات محیط فرهنگی بار معنایی و مفهومی آن (دین) را دگرگون خواهد کرد. مطابق این نگاه است که وی آشکارا خواستار گسسته شدن پیوند بین دین و حکومت و دین و حیات جمعی بشر می‌گردد و بقای دین را در چهارچوب مدرنیته با ارائه راه کارهای خاصی مورد توصیه قرار می‌دهد: «در جریان طولانی ساختن جهان زندگی ادیان باید از ادعای خود در مورد شکل دهی ساختار زندگی، که نه فقط در برگیرنده افراد، بلکه در برگیرنده حکومت و جامعه نیز می‌باشد دست بردارند. از این‌رو، با وجود این موانع و اصطکاک بنیادهای دینی بر سر راه مدرن‌سازی، روشن‌فکران وطنی و تجددگرایان برای رفع این خلأ، جریان اصلاحی و رفرم دینی را مطرح کردند، حال آن‌که چنین تدبیری که به تقلید از نهضت اصلاح دینی غرب ارائه شده بوده، نمی‌توانست در شرایط و بستر سیاسی و اجتماعی ایران قابل تحقق باشد؛ زیرا این جریان با تلقی مکانیکی از سیر تاریخ گمان می‌کرد که می‌تواند به مشابه‌سازی و موازی‌سازی بسترها و زمینه‌ها به توسعه و پیشرفت از نوع غربی دست پیدا کنند: «برای رسیدن به توسعه، علم و اطلاع از آن و خواستن توسعه شرط است، اما غرب به صرف اطلاع از اصول و قواعد سرمایه‌داری و نظام مصرفی و با آرزوی وضعی که در آن عقیده آزاد باشد و همه حق اظهار نظر داشته باشند، به وضع کنونی نرسیده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.