Skip to main content
فهرست مقالات

نیروی سوم روشن فکری

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 111 تا 120)

کلید واژه های ماشینی : روحانیت، روشن‌فکری، اسلامی، تعلیم و تربیت، دینی، انقلاب اسلامی، دانش، غرب، جریان، کارکرد

سازمان روحانیت از زمان معصومان علیهم‌السلام شکل گرفت و در فراز و نشیب‌های تاریخ اسلامی و جریان‌های مختلف درونی، با پی‌گیری کارکردهای اساسی و ایفای نقش اصلی که در تعلیم و تربیت مردم داشت، ملت ایران را به انقلاب اسلامی رساند. جریان روشن‌فکری نیز با سفرهای شاهزادگان دربار قاجار به اروپا آغاز شد و با روند تأسیس و توسعه دانشگاه‌ها در متن جامعه گسترش یافت و به فرهنگ و تاریخ ملی نزدیک‌تر شد. از این‌رو، پس از جریان روشن‌فکری غربزده، روشن‌فکری دینی پدید آمد و امروز در پیوند علمی حوزه و دانشگاه جریان نوینی، که شامل طیفی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی است، پدید آمده و مسیر بالندگی را می‌پوید. این جریان جدید، روشن‌فکری متدین است که با تکیه و تأکید بر مبانی دینی، روش‌ها و یافته‌های دانش نوین را مورد تأمل قرار داده و به تولید دانش همت نهاده است.

خلاصه ماشینی: "چکیده سازمان روحانیت از زمان معصومان علیهم‌السلام شکل گرفت و در فراز و نشیب‌های تاریخ اسلامی و جریان‌های مختلف درونی، با پی‌گیری کارکردهای اساسی و ایفای نقش اصلی که در تعلیم و تربیت مردم داشت، ملت ایران را به انقلاب اسلامی رساند. با همه این فراز و فرودها، جریان عمیق و سازنده تعلیم و تربیت به دست روحانیت ناب راه بالندگی خود و جامعه اسلامی را گشود و با بیان احکام و مسائل عقیدتی در باب توحید و معاد و نبوت و ولایت و از همه مهم‌تر، شرح حال و مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام به ویژه امام حسین علیه‌السلام ، به توسعه و شکوفایی عمیق مردم مدد رساندند. این دغدغه ارزشمند رهبری تنها راه شکوفایی و پیشروی انقلاب اسلامی است: در صورتی که میان حوزه و دانشگاه همکاری عمیق نظری و علمی معطوف به تولید دانش و نظریه‌پردازی انجام شود و از میان این ملاقات مبارک قشر روشن‌فکر متدین بروید و ببالد، هم حوزه و روحانیت پاسخ‌گوی نیازهای تازه و فضاهای فکری جدید خواهد بود و هم دانشگاهی پویا، مستقل و مرتبط با ارزش‌ها و تاریخ و فرهنگ مردم با حداکثر کارکرد مفید خواهیم داشت. 18ـ حمیدرضا مظاهری سیف، تحقق اهداف انقلاب و رسالت نسل سوم، ··· سایر منابع ـ محمدجواد صاحبی، اندیشه اصلاحی در نهضت‌های اسلامی، چاپ سوم، بی‌نا، 1376، فصل پنجم؛ ـ حسین شیداییان، آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی (ره)، انتشارات یاقوت، 1379، فصل چهارم؛ ـ ژاک لوگوف، روشن‌فکران در قرون وسطا، ترجمه حسن افشار، نشر مرکز، 1376؛ ـ مهرزاد بروجردی، روشن‌فکران ایران و غرب، ترجمه جمشید شیرازی، چاپ دوم، نشر فروزان، 1377؛ خلاصة المحتویات ابن خلدون و الفن المعمارینصرالله خلیلی تیرتاشی یمثل تأریخ مدارس الفکر الاجتماعی تراثا علمیا قیما یمکن للمرء ان یدرک من خلاله عملیة تکامل هذه المدارس."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.