خلاصه ماشینی:
"برای مثال،جزایری که یکی از نادر صاحبنظرانی است که بطور نسبتا جدی به سیر قوانینی مالی و اقتصادی ایران پرداخته است،در بحث مهم دیوان محاسبات و علل کاهش تدریجی قدرت و حوزه عملکرد آن، قانون(اصلاحی)دیوان محاسبات 8131 را نقطه عطفی میداند و درباره آن میگوید: "به نظر نویسنده علت تهیه قانون نامبرده در سال 8131 از طرف وزارت دارائی و پیشنهاد آن به مجلس که عملا مانع انجام وظائفی شده است که به موجب اصول متمم قانون اساسی به عهده دیوان محاسبات گذارده شده،این بوده است که در آن زمان دیوان محاسبات با قدرت قانونی و اهمیتی که داشت و اشخاص ذی صلاحیت و با شخصیتی که از طرف مجلس به عنوان اعضای آن انتخاب میگردید در رسیدگی و تحلیل اسناد دقت لازم را مینمود و عملا از حق نظارتی که متمم قانون اساسی و مجلسی به آن داده بود استفاده میکرد و این امر با نظریات متصدیان امود کشور و مالیه که میخواستند اراده و تمایلات آنها حاکم بر خرج اعتبارات بودجه باشد منافات داشته و اصطکاک پیدا میکرد، لذا قانون بالا را تهیه نموده و به تصویب مجلس رسانیدند و عملا دیوان محاسبات را از انجام وظائف اساسی خود باز داشتند.
32 دوره بندیهای فوق با توجه به ملاحظاتی از این دست صورت گرفته است،اما لازم به تذکر است که سیر تکوین حسابداری و حسابرسی (32)برای توضیح بیشتر در مورد زمینههای تاریخی و اقتصادی-سیاسی تفکیک دوران حکومت رضا شاه و محمد شاه به دورههای دیکتاتوری و استبدادی نگاه کنید: M."