Skip to main content
فهرست مقالات

رشد جمعیت و توسعه اقتصادی

نویسنده:

(12 صفحه - از 43 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : جمعیت ،رشد جمعیت ،رشد جمعیت و توسعه اقتصادی ،مالتوس ،توسعه ،اقتصادی ،آهنگ رشد جمعیت میزان درآمد ،تولید ،کشورهای پیشرفته ،آهنگ ،کشورهای کم توسعه ،آهنگ رشد جمعیت ،آهنگ بالای رشد جمعیت ،کشورهای در حال توسعه ،بهداشت ،افزایش ،توزیع درآمد ،اقتصاد کشورهای کم توسعه ،خانواده ،جهان سوم ،آهنگ فزونتر رشد جمعیت نسبت ،جامعه ،کنترل آهنگ رشد جمعیت ،تولید مواد غذایی ،کشورهای جهان سوم ،آهنگ رشد جمعیت رقم بالایی ،کنترل رشد جمعیت ،علت ،عوامل ،آهنگ ناچیز رشد جمعیت

خلاصه ماشینی:

"کشورهای‌ پیشرفته امروزی همگی از آهنگ ناچیز رشد جمعیت برخوردارند و در مقابل کشورهای فقیر از رشد بالای جمعیتی برخوردار هستند(به‌ جدول یک توجه کنید)به نظر برخی محققین‌ تاکید مالتوس بر وجود جمعیت اضافی درواقع‌ بیانگر تمایل نظام مبتنی به بازار در استفاده‌ از خیل ذخیره برای پایین نگه داشتن دستمزدها می‌باشد،چرا که بدین ترتیب با افزایش عرضه‌ نیروی کار کارگران از قدرت چانه‌زنی‌ کمتری برخوردار می‌شوند و ساده‌تر میتوان‌ آنان را پذیرای دستمزدهای ناچیز کرد نکته‌ آخر آنکه مالتوس پیش‌بینی می‌کند جمعیت‌ تقریبا حدود 52-02 سال یکبار دو برابر شود. یکی آنکه میزان‌ رشد جمعیت همانطور که قبلا گفتیم تابعی از عوامل اجتماعی،اقتصادی و نهادی مختلف‌ است که طی قرنها الگوی ویژه‌ای از خانواده را شکل بخشیده‌اند که نمی‌تواند یک شبه تغییر کند،دیگر آنکه ساخت سنی جمعیت کشورهای‌ جهان سوم‌"جوان است یعنی درصد بسیار بالایی از جمعیت(بطور متوسط 44 درصد)افراد کمتر از پانزده ساله هستند،همین امر مشکلاتی‌ برای کل جامعه و سیاستهای مهار رشد جمعیت‌ پدید می‌آورند از یکطرف‌"بار تکفل‌"جامعه‌ افزوده می‌شود چرا که این افراد در سنین کار نیستند و لاجرم مخارج غذا،پوشاک،مسکن، آموزش و بهداشت و آنان بر عهده کل جامعه‌ می‌باشد. مطابق آمارهای بانک جهانی در سال 0891 در مقابل هر دانش‌آموز متوسطه در کشورهای در حال توسعه چهار دانش‌آموز متوسطه‌ در کشورهای پیشرفته وجود دارد در کشورهای‌ جهان سوم تنها 04 درصد از گروه سنی 02 تا 42 ساله وارد تحصیلات دانشگاهی می‌شوند در حالیکه در کشورهای پیشرفته این نسبت به‌ 63 درصد می‌رسد براساس برآورد یونسکو در سال‌ 7791 در جهان،برای تحصیل هر فرد 621 دلار سرمایه‌گذاری شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.