Skip to main content
فهرست مقالات

روشهای مختلف هزینه یابی و تاثیرات آنها بر سود ویژه دوره مالی

نویسنده:

(8 صفحه - از 34 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : هزینه‌یابی، سود، سود ویژه دوره مالی، تولید، روش هزینه‌یابی مستقیم، روش، قیمت، اطلاعات، هزینه‌های سربار ثابت، حاشیه سود هزینه‌های سربار ثابت

خلاصه ماشینی:

"بنابراین مسئلهء اساسی‌ مشخص نمودن زمان صحیح و مناسب برای منظور نمودن هزینه‌های ثابت به سود و زیان است: آیا باید هزینه‌های سربار ثابت را در دورهء وقوع به حساب سود و زیان منظور نمود یا با منظور نمودن آن جزو قیمت تمام شدهء کالاهای ساخته شده آن را به دوره‌های مالی‌ بعد نقل نمود و سپس هنگام فروش به آن جنبهء تحقق داد؟به عبارت دیگر،باید مشخص‌ نمود که آیا معوق نمودن قسمتی از هزینه‌های‌ سربار یک دورده به عنوان دارایی امری صحیح‌ است یا خیر؟ بررسی و مقایسهء نتایج حاصله از دو روش با اندکی تعقل می‌توان نتایح کلی زیر را از مقایسه دو روش استنباط نمود: 1-در شرایطی که تعادل و تساوی بین‌ میزان تولید و میزان فروش وجود دارد،نتیجه‌ حاصله از هردو روش یکی است. 3-در مواردی که میزان فروش بیشتر از میزان تولید طی دوره است(یعنی زمانی‌که‌ کار در حریان ساخت و موجودی کالای ساخته‌ شده در حال کاهش است)هزینه‌یابی جذبی‌ رقم پایین‌تری از سود ویژه را در مقام مقایسه‌ با روش هزینه‌یابی مستقیم نشان می‌دهد چرا که قسمتی از هزینه‌های سربار ثابت دوره‌های‌ مالی قبل جزو موجودی کالای ساخته شده به‌ دورهء مورد نظر نقل گردیده و در مقابل درآمد آن‌دوره به حساب سود و زیان منظور می‌گردند. در مقابل روش دیگری‌ تحت عنوان روش هزینه‌یابی مستقیم یا متغیر وجود دارد که طی آن هزینه‌های سربار ثابت‌ تولید هردوره مستقیما به حساب سود و زیان‌ همان دوره عملکرد منظور می‌گردند و بنابراین‌ این‌گونه هزینه‌های ثابت هیچ‌گونه انعکاسی‌ در اقلام موجودی کالای ساخته شده نخواهند داشت باوجود مزایا و محسناتی که روش‌ هزینه‌یابی مستقیم از نظر تأمین اطلاعات مورد نیاز مدیریت دارد،روش هزینه‌یابی جذبی‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) به صورت گسترده‌تری اعمال می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.