Skip to main content
فهرست مقالات

قواعد فهم حدیث

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 56 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : حدیث، فهم حدیث، قواعد فهم حدیث، روایت، سنت، روایی، متن، کلام، دین، امام علی، کتاب، مراد، سنت معصومان علیهم‌السلام، امام علی علیه‌السلام، معصومان علیهم‌السلام، احتمال، جمله، مراد امام علیه‌السلام، واژه، مراد معصوم علیه‌السلام توجه، سخن، امام علی علیه‌السلام روایت، منابع روایی به متن روایت، شأن صدور، استعمالی زمان صدور حدیث، شأن صدور حدیث، فهم احادیث ضروری، زمان حیات معصومان علیهم‌السلام زندگی، زمان، مرحله

خلاصه ماشینی: "ایشان درباره یکی از آن‌ها می‌فرماید: «جمله‌ای اخیرا به مولای متقیان منسوب شده است به این عبارت "لا تؤدبوا اولادکم باخلاقکم لانهم خلقوا لزمان غیر زمانکم" در اینجا دو مطلب است: یکی اینکه آیا این جمله را علی علیه‌السلام فرموده است؟ یعنی سند این گفتار چیست و از کجاست؟ بحث دوم این است که قطع نظر از اینکه گوینده این کلام چه کسی باشد، آیا این جمله ممکن است مفهوم درستی داشته باشد یا نه؟ [اما قسمت اول [این جمله تاکنون در هیچ کتابی به شکل حدیث از علی علیه‌السلام روایت نشده است. ابتدا طرح این سوال مفید به نظر می‌رسد که آیا برای فهم حدیث، قواعدی ویژه جز آنچه برای فهم قرآن لازم است وجود دارد؟ در جواب، باید گفت: برخی از ویژگی‌ها، که مربوط به فهم متن است، بین همه متون مشترک است و متون دینی نیز از جمله حدیث در این امر مشترکند؛ اما شرایط ویژه‌ای که برای حدیث پیش آمد و برای حدیث سرگذشتی خاص را رقم زد، موجب گشت تا به کارگیری راه‌کارهایی دیگر ضروری نماید. نمونه دیگر: در روایت آمده است که «قال ابوعبدالله ـ علیه‌السلام: اما نحن علی قرائة ابی» درباره واژه آخر (ابی) دو احتمال وجود دارند: یکی اینکه گفته شود: «ابی» اسم علم است، و دیگر آنکه کسی بگوید: این واژه مرکب از دو کلمه: «اب» و «ی» متکلم وحده باشد؛ یعنی پدرم. به این نمونه توجه کنید: از امام باقر علیه‌السلام سؤال شد: نظر شما درباره مردی که وضو گرفته و از کنیز خود خواسته است تا دست او را بگیرد و او را به مسجد برساند، چیست؟ زیرا برخی از مردمان تصور می‌کنند که در اینجا لمس صورت گرفته] و به استناد اینکه در قرآن شریف «لمس نساء» (22) از نواقض طهارت بیان شده وضوی چنین فردی باطل است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.