Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی فلسفه ترکیبی اسپنسر

ناقد:

(6 صفحه - از 787 تا 792)

خلاصه ماشینی:

"طبق قانون(کثرت نتایج)علت واحد میتواند معلول‌های گوناگون تولید کند و به تنوع عالم کمک نماید و طبق(اصل تفکیک)اجزاء نسبتا مشابه به یک کل،پس از آنکه به حوزه‌های جداگانه کشیده میشود،تحت تأثیر محیطهای مختلف،محصولات و نتایج مختلف میدهند چنانکه انگلیس‌ها جائی آمریکائی‌ و جائی دیگر کانادائی و در محیط دیگر استرالیائی شدند و این همه تحت تأثیر استعداد زمین و محیط است قوای طبیعت از این راههای گوناگون تنوع عالم منظور و متحولی را ایجاد میکند آخر از همه قانون تعادل فرا میرسد هر حرکتی بر اثر مقاومت به انتها میرسد، هر نوسان موزون بتدریج سرعت و وسعت خود را از دست می‌دهد مدار سیارات‌ کمتر و کوچکتر میگردد،تعادل جای خود را به انحلال یعنی پایان تا فرجام تطور خواهد داد،اجتماعات از هم پاشیده خواهد شد،توده‌ها مهاجرت خواهند کرد،شهرها بزندگی‌ روستائی برخواهند گشت و خاطره نظم اجتماع از یاد خواهند رفت. اراده یک اصطلاح انتزاعی است که ما بحاصل قوای فعال خود میدهیم و تصمیم‌ عبارت است از تبدیل یک تصور لجام گسیخته به عمل شاهکار اسپنسر تألیفات او در مسئله جامعه‌شناسی است با وجودیکه(کنت)بنیاد گذار جامعه‌شناسی بود ولی هیچکس باندازه اسپنسر باین علم خدمت نکرده است بنظر او اگر اصل جبر علمی در روانشناسی صحیح است باید امور اجتماعی نیز تابع روابط علت و و معلول باشد ازینرو تاریخ بشر را از روی خطوط کلی تکامل و تتابع علمی حوادث در روابط ظاهر و روشن که حقایق خام و وحشی را به طرح و نقشه علمی مبدل میسازد تحقیق میکند. وی اصل تجمع و تنوع را در تمام ظواهر اجتماعی،از دین و حکومت گرفته تا علم و هنر نافذ میداند دین در ابتداء پرستش خدایان‌ متعدد و ارواح بوده که کم‌وپیش در همه اقوام یکسانند،پیشرفت مذهب ناشی از تصور یک‌ خدای مرکزی و برتر است که خدایان دیگر را تحت اطاعت خود درمیآورد و جای هرکدام‌ را در سلسله مراتب،از روی عملی که انجام میدهند تعیین میکنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.