Skip to main content
فهرست مقالات

روابط فرهنگی و سیاسی ایران و سند

نویسنده:

(6 صفحه - از 209 تا 214)

کلید واژه های ماشینی : سند ،روابط فرهنگی و سیاسی ،فارسی ،ایران ،اشعار ،سیاسی ایران ،زبان ،شاه ،شیرازی ،تاریخ ،سرزمین ،نفوذ ،سلطنت ،زبان فارسی ،ایران و سند ،جام ،خانواده ،ادبی ،شاعر نغزگوی زبان فارسی ،نفوذ زبان عربی در سند ،زبان عربی ،شعرای فارسی گوی ایندوره نام ،فارسی گوی ایندوره نام سند ،ملتان ،شعرای فارسی ،علمی ،زمان ،نفوذ ایران در فرهنگ سند ،سید محمد فرزندان سید محمد ،تاریخ بنام خانواده

خلاصه ماشینی:

"مخفی نیست که معارف پروریهای ناصر الدین قباچه و وزیر علم دوست وی عین الملک‌ ماهر و بسیاری از افاضل و دانشمندان و شعرای معروف را که در اثر خونریزیها و غارتگریها و چپاول تاتار زاد بوم خود را ترک گفته در آغوش جانبخش این سرزمین پناهنده شده بودند بدربار سلطنتی کشانید(13) مولانا قطب الدین کاشانی،قاضی شرف الدین اصفهانی،سید الندماء تاج الفضلا مفخر القداء شمس الدین محمد بلخی،فخر الشعراء ضیاء الدین سنجری،منهاج سراج‌ قاضی(624 هـ)سید بدر الدین عوفی(612 هـ)بفروش شاعر و فضلی ملتانی از جمله‌ اسامی معروفیست که از دستبرد زمان محفوظ مانده و بما رسیده است. آخرین سلطان سلسله تیموریان خراسان شاه حسین بایقراء(912-863 هـ)و جام‌ نظام الدین والی سند(914-866 هـ)نه تنها معاصر بودند بلکه ذوق و قریحه‌شان نیز یکی‌ بود و در معارف نوازی و هنر پروری همطراز بودند و از اینجهت بود که هرات و تته در آن‌ واحد قبله علماء و مرجع شعرا بودند تصادف دیگر این است که هر دو سرنوشت مشابهی نیز داشتند یعنی وقتیکه دست فلک بساط سلطنت تیموری را برچید درست در همان موقع خورشید تابناک سلطنت سهمه در سند نیز افول کرد. جام نظام الدین آخرین تاجدار سلطنت مستقل و آزاد سند نه تنها علم دوست و هنر پرور بود بلکه خود نیز شاعر فارسی گو بود و این رباعی از او باقی مانده است: ای آنکه ترا نظام دین می‌خوانند تو مفتخری ترا چنین می‌خوانند گر در ره دین از تو خطائی افتد شک نیست که کافر لعین میخوانند در همین زمان بود که مولانازاده عبد العزیز ابهری با افراد خانواده خود در سند رحل‌ اقامت افکند و برای نشر و اشاعه علم و دانش مدرسه بزرگی را بنا نهاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.