Skip to main content
فهرست مقالات

نقش «حرمت خود» در رفتار کمک خواهی دانش آموزان

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 101 تا 108)

کلید واژه های ماشینی : حرمت، دانش‌آموزان، کمک، تهدید، کمک‌خواهی رسمی، پرسشنامه، کمک‌خواهی غیررسمی، مشکل، نگرش، رفتار کمک، تهدید به حرمت، متغیرهای، پیشرفت تحصیلی، ادراک، تهدید به توانایی، کمک خواهی دانش‌آموزان، کمک‌خواهی دانش‌آموزان، پژوهش، رابطه، فرضیه، اجتناب از کمک، حرمت نفس، رفتار اجتناب، ادراک تهدید، احساس، نگرش مثبت، دانش‌آموزان در دوران تحصیل، کمک‌خواهی به‌هنگام، پرسشنامه نگرش، توانایی و تهدید

خلاصه ماشینی: "(1) بیان مسئله تحقیقات گوناگون نشان داده است که دانش‌آموزان به هنگام مواجه شدن با عملکرد تحصیلی ضعیف وقتی نتوانند مشکل تحصیلی خود را به تنهایی حل کنند احساس ناکارآمدی می‌کنند، ولی صرفا تشخیص ناکارآمدی به رفتار جبرانی منجر نمی‌شود؛ بدین معنا که برخی از آنان هیچ‌گاه برای رفع مشکل خود درخواست کمک نمی‌کنند. فرض بر این است که افراد دارای حرمت خود پایین کمک‌خواهی را به کمبود توانایی نسبت می‌دهند، که این اسناد، بر ارزیابی افراد از خودشان تأثیر می‌گذارد و قضاوت آنان در مورد خودشان منفی می‌شود، بنابراین، از کمک گرفتن به هنگام نیاز اجتناب می‌ورزند. *** 00/1 با توجه به داده‌های جدول، مشاهده می‌شود که بین کمک‌خواهی رسمی و غیررسمی، فعالیت‌های وسیله‌ای و کمک‌خواهی غیررسمی رابطه مثبت و معنادار و نیز بین اجتناب از کمک‌خواهی، تهدید به توانایی و تهدید به حرمت خود رابطه منفی وجود دارد. 8 اگر در درسی غیبت داشته باشم از معلم یا دوستانم کمک می‌گیرم 9 اگر نتوانم مسئله‌ای را حل کنم از دیگران می‌خواهم آن را برایم توضیح دهند ··· پی‌نوشت‌ها سایر منابع 1ـ رامین حبیبی، «نقش حرمت نفس در پیشرفت تحصیلی»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، 1378، دانشگاه تهران؛ 2ـ علی فتحی آشتیانی، «بررسی تحول تصور از خود حرمت خود، اضطراب و افسردگی در نوجوانان تیزهوش و عادی»، پایان‌نامه دکتری، 1374، دانشگاه تربیت مدرس؛ 3ـ نیکچهره محسنی، ادراک خود از کودکی تا بزرگسالی، 1375، انتشارات سمت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.