چکیده:
تعیین» تلفیق آگاهانه و کاربرد دیدگاههای برنامة درسی مناسب
بر اساس مطالعة زیرنتای نظری» فلسفی - ارزشی» فرهنگی و
اجتماعی حوزه تعلیم او تریت .و هماهنگ. با اهداف» مرحلهای
اساسی در فرایند برنامه ریزی درسی است. این مرحله بر سایر مراحل
فرایند طراحی و تدوین برنامه درسی تاثیر میگذارد و دون توججه به
"مفهومی شدن" و چهارچوب بافتن آن» فرایند برنامه زیزی درسی
دارای نقص اساسی خواهد بود.
این پژدهش در پی آن بوده است با توجه به بررسی زپرینای
نظری و خانوادههای مطرح شده در طبقه بندی و کاربرد دیدگاههای
برنامة درسی و هم چنین مطالعه در مورد جهت گیریهای برنامة
درسی دورة متوسطه در ایران» به یکه مدل با اگوی راشنما در
خصوص تلفیق و کاربرد دیدگاههای برنامه درسی در نظاع برنامه
دیزی درسی دورد متوسطه ابران برسد.
اگوی مورد نظر برای کاربرد دیدگاههای برنامة درسی در قالب
سه فرادیدگاه "اسان کارآمد"»" اسان متفکر" و" اسان کامل" عرضه شده است. در آخرین مرحل پژوهش, الکوی پیشنهادی
شده و با توجه به تاید شدن الگوی "اسان متفکرا» کارکردهای
اساسی این الکو و شاخصهای اگوی راهنمای اعتار بافته در
ارکان برنام درسی دور متوسطه تسین کردیده است.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش در پی آن بوده است که با توجه به مطالعهء زیربنای نظری و خانوادههای مطرحشده در طبقهبندی و کاربرد دیدگاههای برنامهء درسی،به یک مدل یا الگوی راهنما در خصوص تلفیق5و کاربرد دیدگاههای برنامه درسی در نظام برنامهریزی درسی دورهء متوسطه ایران برسد.
با توجه به برپا شدن مبانی نظری و چهارچوب مفهومی برای طبقهبندی دیدگاههای برنامهء درسی در مرحلهء اول،مرحلهء بعدی پژوهش در مورد تصویر کردن دیدگاههای برنامهء درسی در ایران و پاسخگویی به سؤال اول و سپس مرحله به مرحله،پاسخ گفتن به سؤالات بعدی در جهت ارائهء الگو و اعتباریابی آن دنبال شده است.
پاسخ به سؤال دوم-ارائهء الگو: «چه الگویی را میتوان با عنایت به چهارچوب راهنمای دیدگاههای برنامه درسی برای کاربرد در نظام برنامهریزی درسی دورهء متوسطه ارائه کرد؟» ارائهء الگو:با توجه به آنچه در بخش روش و تحلیل اطلاعات مطرح شد،الگوی راهنما از مجموع تمام یافتههای نظری،اسنادی و میدانی و تحلیل و ترکیب آنها طراحی شده است.
با استفاده از روش تحلیل آماری مربوط به این بخش از پژوهش که معرفی گردید،نتایج دادههای بهدست آمده از پرسش از دو گروه الف-صاحبنظران حوزهء برنامه درسی و تعلیم و تربیت متوسطه و ب-کارشناسان و دستاندرکاران برنامهریزی درسی متوسطه در گروههای درسی مختلف در قالب 23 سؤال مقولهای چندارزشی در هشت زمینهء مرتبط با طیف صعودی دیدگاههای برنامه درسی برگرفته از چهارچوب نظری الگو پیشنهادی پژوهش تجزیه و تحلیل گردیده است.
برای دریافت بهتر موضوع تلفیق دیدگاهها به منبع زیر مراجعه شود: -سلسبیلی،نادر؛ارائه یک الگوی راهنما در خصوص کاربرد دیدگاههای برنامهء درسی در نظام برنامهریزی درسی کشور(دوره متوسطه نظام جدید)،رسالهء دورهء دکتری برنامهریزی درسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم،تهران،تیرماه 1379.