چکیده:
نتایج پژوهشهای انجام شده در مورد بادگیری نشان میدهد که
دانش آموزان و دانش جوبان برای مطالعه و یادگیری درسهای خود
از شوههای مختلفی استفاده میکنند. سیک پبادگیری به باورها"
رجحانها و رفتارهایی اطلاق میشود که افراد در جربان یادگیری
خود از آنها استفاده میکنند.
در مقالا حاضرء سبکههای بادگیری دانش آموزان و داش جوبان
کردههای رباضی و علوم انسانی در دورههای تحصیلی متوسطه»
کارشناسی و کارشناسی ارشد بررسی شده است.
نمونة آماری این مطالعه شامل159نفر دانش آموز دبیرستانی از
مناطق 6 و ۱۷ تهران و نیز ۲6۷ دانشیجتو در دورههای کارشناسی و
کارشناسی ارشد دانشگاههای امیرکبیر و علامه طباطبایی تهران بوده
است. به منظور سبکههای بادگیری واسته به زمینه و نابسته به زمینه نمونه آماری» از آزمون گروهی اشکال نهفته
(GEFT )استفاده شده است.
نتاج پژوهش حاکی از این است که بادگبرندگان گروه رباضی به
سبک ناسته به زمینه و پادگیرندگان گروه علوم انسانی به سیک
واسته به زمینه گراش دارند. هم چشن» داش جو بان کارشناسی و
کارشناسی ارشد رشتههای رباضی بیش از داش آموزان رشته
رباضی- فزیک دوره دییرستان ناوابستهاند.
خلاصه ماشینی:
بهطور مشخص هدف از انجام پژوهش حاضر دستیابی به پاسخ سؤال زیر بوده است: آیا بین متغیرهای رشتهء تحصیلی،ارتقای تحصیلی،جنسیت،توانایی دانشآموزان و دانشجویان و سبک یادگیری رابطهای وجود دارد؟بدین منظور پنج فرضیه زیر مورد آزمون قرار گرفتند: 1-بین سبکهای یادگیری دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی در دورههای متوسطه،کارشناسی و کارشناسی ارشد تفاوت معنیداری وجود دارد.
جدول شماره 4:آزمون t مستقل بین یادگیرندگان زن و مرد در عامل سبک یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) **علامت معنیداری تفاوت بین گروهها است(05/0> P ) جدول(5)ضرایب همبستگی بین سن و سبک یادگیری دانشآموزان و دانشجویان را، در کل نمونه مورد بررسی و هم در دو گروه علوم انسانی و ریاضی نشان میدهد.
(بهنقل سریواستاوا،1997)مشاهده میشود پژوهشهایی که تاکنون در این زمینه صورت گرفته است تأثیر سن بر روی سبکهای شناختی FD-I را بدون توجه به رشتهها و گروههای مختلف تحصیلی نشان میدهند ولی در پژوهش حاضر،این مسئله به صورت دقیقتر و در بین گروهها علوم انسانی و ریاضی بهصورت جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
ث)مقایسهء سبکهای یادگیری FD-I در بین یادگیرندگان قوی و ضعیف: در این بخش سبکهای یادگیری دانشآموزان و دانشجویان گروههای بالا و پائین و میانگین افراد شرکتکننده در این پژوهش(قوی و ضعیف)بهوسیلهء آزمون t مستقل مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج حاصل در دو گروه علوم انسانی و ریاضی بهطور جداگانه بررسی میشود.
1-گروه علوم انسانی:نتایج بهدست آمده نشانگر این است که بین سبکهای یادگیری دانشآموزان و دانشجویان قوی و ضعیف گروهها انسانی تفاوت معنیدار وجود ندارد و چنانکه قبلا اشاره شد یادگیرندگان گروههای انسانی اغلب وابسته به زمینه میباشند.