چکیده:
هرمنوتیک را نظربه پا علم تاویلی داستهاند. استفاده از این نظربه
سابقهای طولانی دارد و در گذشته از آن در تاویل و تفر متون
دینی استفاده میشده است. روش تاویل در باور «تقدس متن» ریشه
دارد. با گذشت زمان» موضوع هرمنوتیک از محدوده تفسیر متون
خارج شده و به عرصه علوم مختلفی چون تاریخ هنر
علوم سیاسی و یز تیم و ترست راه بافته است.
در این مقاله» نوسنده میکوشد پیشنة تاریخی و تحولات
هرمتوتیک و نیز شیوههای نوین و کهن آن را به اختصار توضیح دهد.
دابطا میان هرمنوتیک و تعلیم و ترییت» مراحل تحول تاریخی و
کاربرد هرمنوتیک در تعلیم و ترییت و کاربردهای هرمنوتیک در تعلیم
و تریت نوین که به طور سبتا مفصل در این مقاله بررسی شدهاست.
خلاصه ماشینی:
با گذشت زمان،موضوع هرمنوتیک از محدودهء تفسیر متون دینی خارج شده و به عرصهء علوم مختلفی چون تاریخ،هنر،اقتصاد، علوم سیاسی و نیز تعلیم و تربیت راه یافته است.
بهکارگیری این نظریه در عمل از دوران کهن رایج بوده و در گذشته برای تأویل و تفسیر متون دینی از آن استفاده میشده است.
(7) شیوههای نوین هرمنوتیک در هرمنوتیک نوین در برخورد با متن،چهار شیوه وجود دارد که هریک از آنها با یک سؤال مشخص متمایز میشود: 1-فهم یک متن چیست و شرایط تحقق آن کدام است؟ 2-چگونه علوم فرهنگی در روش و صورت از علوم طبیعی متمایز میشوند؟ 3-شرایطی که انواع گوناگون فهم انسان را ممکن میسازد،کدام است؟ 4-چگونه میتوانیم مسائل دشوار مفهومی مرتبط با مفاهیمی چون«فهم»و«معنا»را حل کنیم و چنین راهحلی چگونه ما را یاری میدهد تا رسالت تفسیر را دریابیم؟ هریک از این پرسشها و مفهوم هرمنوتیک حاصل از آن اغلب با سایر پرسشها و مفاهیم بهدست آمده اصطکاک مییابد و نظریهپرداز هریک از آنها ممکن است با موضوعاتی که مربوط به دیگری است،سروکار پیدا کند.
تعلیم و تربیت و علایق علم همانطور که پیش از این نیز گفته شد،هرمنوتیک در مجموع دو گام را پشت سر گذاشته است؛اولین گام اینکه بین علوم طبیعی و علوم انسانی تفاوت قائل شده است؛ چیزی که دیلتای موافق آن بود.
بنابراین،لازم است با در نظر گرفتن علایق نهفته در علوم طبیعی و علوم فرهنگی و انسانی و شفاف ساختن این علایق برای مربیان و نیز سوق دادن آنان بهسمت ایفای نقش عمل«تأویلی-ارتباطی»بین خود و متربیان،نتایج تربیتی مطلوبی بهدست آورد.