Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی بر سطوح سه گانه (آرمانی، رسمی، تجربه شده) برنامه درسی کاردانی تربیت معلم

نویسنده:

ISC (44 صفحه - از 45 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : تدریس، دبیران، معلم، عملکرد، عملکرد تدریس، تربیتی، کلاس، عملکرد تدریس دبیران، واریانس، دانش‌آموزان

خلاصه ماشینی:

"جدول شمارهء 6-تأثیر سابقهء تدریس دبیران بر عملکرد ایشان در توانایی‌های ایجاد و تداوم انگیزش(از نظر مشاهده‌گران) 528/0 P،3927/0 مجموع واریانس/بیش‌تر واریانس آزمون کوکران (به تصویر صفحه مراجعه شود) ب)توانایی‌های ارایه درس یافته‌های مندرج در جدول شمارهء 7 که به مقایسهء ادراک دبیران از عملکرد خویش در کلاس‌های درس،درجه‌بندی‌های مشاهده‌گران از عملکرد ایشان و برداشت شاگردان از نحوهء اقدام دبیران خویش در کلاس درس می‌پردازند، نشان می‌دهد که مؤلفه‌های تلاش در جهت کشف و برطرف کردن اشکالات‌ یادگیری شاگردان،جمع‌بندی و خلاصه کردن مطالب درسی در آخر جلسه و ارایهء تکالیفی که مرور و بررسی مطالب را تسهیل کنند،در هر سه ابزار (پرسش‌نامهء دبیران،پرسش‌نامهء دانش‌آموزان و فرم مشاهده)بالاترین میانگین‌ها و در عین حال ارقام بالایی از متوسط را عاید کرده‌اند و می‌توان گفت که‌ دبیران مورد بررسی عملکرد نسبتا موفقی را در این زمینه به نمایش گذارده‌اند. جدول شمارهء 26-تحلیل واریانس بین عملکرد کلی تدریس دبیران دارای‌ سوابق تدریس متفاوت(از نظر مشاهده‌گران) (به تصویر صفحه مراجعه شود) 593/0 P،3873/0 مجموع واریانس‌ها/بیش‌ترین واریانس آزمون کوکران (به تصویر صفحه مراجعه شود) جمع‌بندی و نتیجه‌گیری مقایسهء برنامه‌های درسی آرمانی،رسمی و اجرا شده در زمینهء توانایی‌های عمومی‌ تدریس در برنامهء درسی دورهء کاردانی تربیت معلم نشان داده است که صاحب نظران از دوره کاردانی انتظار داشته‌اند که معلمان آینده را به مهارت‌هایی مجهز کند تا بتوانند به‌ گونه‌ای مؤثر وظایف خطیر خویش را در مقابل جامعه به مرحلهء اجرا درآورند و در دوران انفجار اطلاعات،یادگیرندگان را برای روبه‌رو شدن با جهان متغییر آینده آماده‌ سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.