Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تربیتی معلم در فرآیند تعلیم و تربیت

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 89 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : تربیت، معلم، تعلیم و تربیت، نقش تربیتی معلم، آموزش، دانش‌آموزان، فرآیند تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، رفتار، فرایند

خلاصه ماشینی:

"به علاوه معلمان مجاز به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسایل‌ مذهبی و تبیین باورهای دینی و اخلاقی نیستند،در نتیجه آنان از پرداختن به امر تربیت‌ به مفهومی که پیش از این به آن اشاره شد،طفره می‌روند و دغدغهء تربیت شاگردان را (1)-واژه سکولار در کتاب اسلام و دنیوی‌گری که مؤلف آن دکتر سید محمد نقیب العطاس و مترجمش احمد آرام می‌باشد به معنای دنیوی‌گری ترجمه شده است. ابن سحنون(256-203،هـ-ق)،یکی‌دیگر از نظریه‌پردازان مسلمان،در یکی از آثار خود به نام آداب المعلمین می‌نویسد:"از مهم‌ترنی وظایف معلم این است که‌ دانش‌آموزان را با مسایل اخلاقی آشنا و آن‌ها را نصیحت و ارشاد کند و مراقب باشد تا به انحرافات اخلاقی و کج‌رفتاری دچار نشوند"(4)همچنین زین الدین عاملی جبعی‌ صاحب کتاب منیة المرید فی آداب المفید و المستفید،در مورد وظایف معلم نسبت به‌ شاگرد این‌گونه می‌نویسد:"معلم باید مراقب باشد که سخنان بیهوده از شاگردان او صادر نشود و از معاشرت آنان با اشخاص نامناسب و امثال این‌گونه اعمال ناروا جلوگیری و مخالفت نماید. این بدان معناست که در جریان آماده‌سازی معلمان،رسالت تربیتی آنان مورد توجه قرار نگرفته است تا آن‌ها برای انجام دادن این مسؤولیت خطیر مهیا شوند؛بنابراین،جادارد در دروس روان‌شناسی تربیتی،کلیات روش‌ها و فنون تدریس،کلیات راهنمایی و مشاوره،اصول و فلسفهء آموزش و پرورش و نیز مبانی برنامه‌ریزی درسی،مباحثی‌ دربارهء تلفیق تربیت با تعلیم گنجانده شود تا دانشجویان این نگرش را کسب کنند که‌ تعلیم و تربیت فرایندی یک‌پارچه و تفکیک‌ناپذیر است و آموزش و پرورش صرفا تدریس صرف مطالب و موضوعات درسی نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.