Skip to main content
فهرست مقالات

راهنمای ارزشیابی رشد حرفه ای معلمان

نویسنده:

مترجم:

ISC (18 صفحه - از 133 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، حرفه‌ای، ارزش‌یابی، معلمان، رشد، راهنمای ارزشیابی رشد حرفه‌ای معلمان، ارزش‌یابی رشد، دانش‌آموزان، برنامه، گاسکی

خلاصه ماشینی:

"ما ارزش‌یابی را برای تشخیص ارزش چیزها و پاسخ دادن به‌ این‌گونه سؤال‌ها انجام می‌دهیم:آیا این برنامه یا فعالیت به نتایج موردنظر دست‌ می‌یابد؟آیا از آنچه در گذشته انجام شده بهتر است؟آیا بر فعالیت‌های رقیب برتری‌ دارد؟آیا توجیه اقتصادی دارد؟ برخی معلمان و مربیان برای ارزش‌یابی آن دسته از فعالیت‌های موردی برنامه‌های‌ رشد حرفه‌ای که در قالب کارگاهها و سمینارها ارایه می‌شوند،اهمیت قایل‌اند اما فعالیت‌های نهفته درمتن تکالیف شغلی هم چون گروه‌های مطالعاتی،پژوهش حین‌ عمل،برنامه‌ریزی مشترک،برنامه‌ریزی درسی،مشاهدات ساختار یافته،راهنمایی مبتنی‌ برهم‌کاری‌1و نظارت بر یک‌دیگر2را که دامنهء وسیعی هم دارد،به فراموشی می‌سپرند. این سطح ارزشیابی متناسب با اهداف برنامه یا دوره می‌تواند از طریق ارزیابی کتبی(آیا شرکت‌کنندگان می‌توانند ویژگی‌های اساسی یادگیری در حد تسلط4راتوصیف کنند یا مثال‌هایی ارایه کنند که‌ در شرایط نوعی کلاس می‌توان آن‌ها را به کار بست)یا از راه ارایه و انجام دادن مهارت‌ به‌طور کامل صورت پذیرد(آیا شرکت‌کنندگان می‌توانند درصورت رویارویی با موقعیت‌های تنش‌زا در کلاس،شرایط رابه خوبی تشخیص دهند،راه‌حل مناسب و قابل اجرایی را تجویز کنند و سپس به اجرا درآورند؟)هم‌چنین می‌توان نظریات و تأملات ارایه شده به صورت شفاهی یا کارنماهایی‌5را که شرکت‌کنندگان برای سندیت‌ دادن به یادگیری‌های خودتدوین می‌کنند،مورد استفاده قرار داد. باید بپرسید چه شواهدی ثابت می‌کند که این شیوه‌ها و سیاست‌های‌ خاص به نتایج مطلوب منجر می‌شوند؟این شواهد تاچه اندازه خوب و معتبرند؟آیا آن‌ها در بسترهای شبیه به بستر موردنظر ما جمع‌آوری شده‌اند؟به دنبال اندیشه‌های‌ جدید مردم‌پسندی باشید که بیش‌تر برمبنای نظر و دیدگاه است تا تحقیق،و افرادی‌ آن‌ها را مطرح کرده‌اند که بیش‌تر به‌"چه به فروش می‌رود""توجه دارند تا به‌"چه به‌ نتیجه می‌رسد"(کارآمد است)"؟باید محتاط باشید و همیشه قبل از ورود به هر دورهء آموزشی مردم پسند،از وجود شواهد قابل اتکایی که رویکرد انتخابی شما را اعتبار می‌بخشند،اطمینان حاصل کنید."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.