Skip to main content
فهرست مقالات

اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، یادداری و درک در متون مختلف

نویسنده:

ISC (18 صفحه - از 37 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری ،راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن ،آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت ،سرعت خواندن ،آموزش ،یادداری و درک ،متن ،پژوهش تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری ،آزمون‌های ،فراشناختی ،تأثیر مثبت آموزش راهبردهای یادگیری ،بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری ،دانش‌آموزان ،بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی ،بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری ،پژوهش ،آزمون سرعت خواندن ،روش آموزشی راهبردهای یادگیری ،اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی ،درک مطلب ،میزان افزایش یادداری و درک ،آموزش راهبردهای یادگیری بر یادداری ،آزمون‌های خواندن و درک مطلب ،افزایش یادداری و درک گروه ،اثربخشی آموزش راهبردها بر یادداری ،آموزش راهبردهای یادگیری تأثیری ،یادگیری موجب افزایش میزان یادگیری ،متغیرهای ،یادداری و درک خواندن گروه ،آموزش راهبردهای فراشناختی بر خواندن

خلاصه ماشینی:

"اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت‌ خواندن،یادداری و درک در متون مختلف مؤلفان:دکتر علی اکبر سیف استادیار دانشگاه علامه طباطبایی جواد مصرآبادی کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی معرفی مقاله این پژوهش تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن،یادداری و درک در 4 نوع متن را بررسی می‌کند. محققان، برنامه‌های آموزشگاهی متعددی برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان در آن‌ دسته از مهارت‌های شناختی و فراشناختی که مستلزم درک مطلب و خواندن‌ موثر از جانب آنان است ابداع کرده‌اند هم‌چنین در تحقیقات،اثربخشی آموزش‌ این راهبردها را بر متغیرهای آموزشگاهی مورد بررسی قرار داده‌اند. به عبارت دیگر در این پژوهش نوع متن به عنوان یک متغیر تعدیل‌کننده‌ نتوانسته تأثیری در اثر متغیر مستقل تحقیق(آموزش راهبردهای یادگیری)بر روی یکی از متغیرهای وابسته(یادداری و درک مطلب)داشته باشد. جدول 3:آماره‌های توصیفی آزمون‌های یادداری و درک اجراشده در پژوهش بر روی دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) در قسمت دوم پژوهش که اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن،در متون مختلف بررسی شد،میانگین‌های گروه آزمایشی در آزمون‌های سرعت خواندن قبل و بعد از آموزش راهبردها تفاوت معناداری را نسبت به هم نداشتند و فرضیه‌های صفر که بیانگر نبودن تفاوت معنی‌دار در میانگین آزمون‌های سرعت خواندن بود تأیید شد. جدول 4:آماره‌های توصیفی آزمون‌های سرعت خواندن اجراشده در پژوهش در دو گروه (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5:آزمون‌های سؤال‌های پژوهشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث در رابطه با موضوعی که برای اولین‌بار در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت،یعنی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری(شناختی و فراشناختی)بر افزایش یادداری و درک در متون مختلف دیدیم که آموزش این راهبردها در هر چهار نوع متن موجب افزایش سطح یادداری و درک در تمام متون‌ استفاده شده در تحقیق شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.