Skip to main content
فهرست مقالات

بازاندیشی در پدیده تکرار پایه

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 65 تا 90)

کلیدواژه ها :

پیشرفت تحصیلی ،ترک تحصیل ،تکرار پایه ،مردودی ،ارتقای خودبه‌خود تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : تکرار پایه، دانش‌آموزان، نظام آموزشی، کودک، پیشرفت تحصیلی، معلمان، دلایل ضعف عملکرد تحصیلی کودکان، شیوه، ضعف عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، مدرسه

یکی از مسایلی که بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه‌ هستند پدیدهء تکرار پایه است.پدیده‌ای که سال‌هاست مورد نقد و علاقه دانشمندان واقع شده است.این پدیده در نظام‌ آموزشی ما به طور رسمی سابقهء 80 ساله دارد و تنها در دههء سی به مدت کوتاهی تکرار پایه از سه پایهء اول ابتدایی‌ حذف شد.نظام جدید متوسطه هم حذف تکرار پایه را مدنظر خود داشت. به رغم وجود برخی دلایل حمایت کننده،شواهد حاکی از آن است که تکرار پایه تأثیر مثبتی ندارد و حتی آثار منفی‌ هم برشخصیت دانش‌آموزان به جای می‌گذارد.به‌همین‌ جهت باید این شیوه به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد.بی‌شک‌ تردید،در مفید بودن تکرار پایه نباید ما را به سوی شکل‌ مقابل آن یعنی ارتقای خودبه‌خود تحصیلی بکشاند،بلکه‌ باید در پی شیوهء سومی باشیم که ضعف‌های آن دو را نداشته باشد.

خلاصه ماشینی:

"دلایل موافق تکرار پایه زمانی که تکرار پایه به عنوان شیوه‌ای برای مقابله با ضعف عملکرد تحصیلی‌ دانش‌آموزان طرح و در نظام آموزشی به‌کار گرفته شد،بی‌شک دلایلی برای‌ حمایت از آن وجود داشته و تداوم این شیوه تاکنون نیز به‌دلیل متقاعد شدن‌ سیاست‌گذاران و صاحب‌نظران بوده است. org) ،اتو (Otto) در سال 1951 خاطرنشان کرد که تکرار پایه هیچ ارزش تربیتی ندارد و آن‌چه دانش‌آموزان‌ مردود شده از تکرار پایه به‌دست می‌آورند،بسیار کم‌تر از آن چیزی است که‌ دانش‌آموزان ارتقاء یافته کسب کرده‌اند(در سطح تحصیلی برابر). اگر هدف تکرار پایه این است که دانش‌آموزان دارای ضعف عملکرد را به‌ حداقل مهارت‌ها و دانش برساند،شواهد نشان می‌دهد که تکرار پایه برای این‌ گروه یا بی‌تأثیر است یا تأثیر چندانی به‌همراه ندارد؛زیرا فرصت مجدد بدون‌ تغییر در عوامل دیگر،در بهبود عملکرد تحصیلی نقش نخواهد داشت. بدون شک‌ اهرم‌های تقویتی که منشأ بیرونی دارند،به پیشرفت تحصیلی کمک می‌کنند؛اما نظامی که بر این اهرم‌های بیرونی،آن هم از نوع تهدید کننده(اگر درس نخوانی‌ مردود می‌شوی)،تأکید بسیار می‌کند تا چه حد انسانی است؟و حتی این که‌ این عامل تقویت به چه میزان توانسته است کودکانی را که ضعف عملکرد تحصیلی دارند به راه بیاورد؛خود جای بحث دارد،شواهدی وجود ندارد که‌ نشان دهد این گروه با وجود این عامل به‌اصطلاح انگیزشی بهبود عملکرد داشته‌اند؛بلکه برعکس این گروه با تکرار پایه اثرات نامطلوب روانی دیگری را تجربه می‌کنند. تکرار پایه از سوی دو نظریه حمایت می‌شود:اول این نظریه که افت‌ تحصیلی را به ضعف‌های فردی نسبت می‌دهد که براساس آن در هر شکست‌ نقش ضعف‌های فردی جدی است و بنابراین فرد باید خود را با نظام آموزشی‌ منطبق سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.