Skip to main content
فهرست مقالات

بازاندیشی در پدیده تکرار پایه

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 77 (26 صفحه - از 65 تا 90)

کلیدواژه ها : تکرار پایه ،مردودی ،ارتقای خودبه‌خود تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی ،ترک تحصیل

کلید واژه های ماشینی : تکرار پایه ،نظام آموزشی ،پیشرفت تحصیلی ،تحصیلی ،نظام آموزش ،عملکرد تحصیلی ،ضعف عملکرد تحصیلی کودکان ،ضعف عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ،افت تحصیلی ،ضعف عملکرد تحصیلی ،آموزش و پرورش ،عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ،شیوهء تکرار پایه ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،تکرار پایه تأثیر ،پدیدهء تکرار پایه ،تحصیلی دانش‌آموزان ،مردودی ،ضعف عملکرد ،ترک تحصیل ،تکرار پایه وجود ،تعلیم و تربیت ،وجود تکرار پایه ،فرصت‌های آموزشی ،انتظارات آموزشی ،حذف تکرار پایه ،ارزش‌یابی تحصیلی ،شکست تحصیلی ،یادگیری دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان مردودی

یکی از مسایلی که بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه‌ هستند پدیدهء تکرار پایه است.پدیده‌ای که سال‌هاست مورد نقد و علاقه دانشمندان واقع شده است.این پدیده در نظام‌ آموزشی ما به طور رسمی سابقهء 80 ساله دارد و تنها در دههء سی به مدت کوتاهی تکرار پایه از سه پایهء اول ابتدایی‌ حذف شد.نظام جدید متوسطه هم حذف تکرار پایه را مدنظر خود داشت. به رغم وجود برخی دلایل حمایت کننده،شواهد حاکی از آن است که تکرار پایه تأثیر مثبتی ندارد و حتی آثار منفی‌ هم برشخصیت دانش‌آموزان به جای می‌گذارد.به‌همین‌ جهت باید این شیوه به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد.بی‌شک‌ تردید،در مفید بودن تکرار پایه نباید ما را به سوی شکل‌ مقابل آن یعنی ارتقای خودبه‌خود تحصیلی بکشاند،بلکه‌ باید در پی شیوهء سومی باشیم که ضعف‌های آن دو را نداشته باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.