Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین آزادی عمل و تعهد شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 91 تا 112)

کلیدواژه ها : تصمیم‌گیری ،آزادی عمل ،تعهد شغلی ،رشد حرفه‌ای‌ خودمختاری

کلید واژه های ماشینی : آزادی عمل و تعهد شغلی ،تعهد شغلی دبیران مدارس ،دبیران ،تعهد شغلی دبیران ،تعهد شغلی ،عمل دبیران و تعهد شغلی ،کارکنان ،آزادی عمل دبیران و تعهد ،مدرسه ،میزان تعهد شغلی معلمان مدارس ،آزادی عمل ،معلمان ،ادراکات آزادی عمل دبیران ،حرفه‌ای ،ادراکات تعهد شغلی دبیران ،ارزش‌های کار و مشارکت شغلی ،ابعاد تعهد شغلی ،بررسی میزان تعهد شغلی معلمان ،تعهد شغلی معلمان ،وابستگی ،ادراکات آزادی عمل دبیران مدارس ،همبستگی ،رابطه ،سازمان ،ابعاد تعهد شغلی دبیران رابطه ،آموزش ،آمار ،ابعاد آزادی عمل دبیران ،تعهد شغلی کارکنان ،میزان تعهد شغلی

پژوهش حاضر رابطهء بین آزادی عمل و تعهد شغلی دبیران‌ مدارس متوسطهء شهر اصفهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. برای نیل به اهداف،از روش تحقیقی توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی و از پرسش‌نامه‌های استاندارد آزادی عمل و تعهد شغلی استفاده شده است.گروه نمونه شامل 202 نفر از دبیران مدرس متوسطهء دخترانه و پسرانهء شهر اصفهان در سال تحصیلی 81-80 بوده که با روش نمونه‌گیری تصادفی‌ چند مرحله‌ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شد.برای‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل رگرسیون چند متغیره،آزمون‌های t مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون توکی استفاده شد و نتایج‌ حاصل بیان‌گر آن بود که: -بین آزادی عمل دبیران و تعهد شغلی آنان رابطهء مثبت و معناداری مشاهده شد. -بین هر یک از ابعاد آزادی عمل(تصمیم‌گیری،رشد حرفه‌ای،مقام و منزلت‌ کاری،خودمختاری،تأثیرگذاری بر برنامه‌ها و خودکفایی)با هر یک از ابعاد تعهد شغلی(وابستگی حرفه‌ای،وابستگی سازمانی،پای‌بندی به ارزش‌های کار و مشارکت‌ شغلی)رابطهء معناداری به دست آمد. -بین آزادی عمل دبیران و تعهد شغلی آنان از نظر عوامل دموگرافیک(جنسیت، مدرک تحصیلی،سابقهء خدمت و نوع مدرسه)تفارت معناداری مشاهده شد. این مقاله توسط سرکار خانم وجیهه گمینیان و آقاین دکتر قربانعلی سلیمی و دکتر سعید رجایی پور تدوین و به فصلنامه ارائه شده است که بدین وسیله از ایشان‌ تقدیر و تشکر می‌نماییم.

خلاصه ماشینی:

"جدول شمارهء 2-ضریب همبستگی بین تعهد شغلی با ابعاد آزادی عمل (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهء سوم بیان می‌کند که بین آزادی عمل دبیران و هر یک از ابعاد تعهد شغلی آنان(وابستگی حرفه‌ای،وابستگی سازمانی،پای‌بندی به ارزش‌های کار و میزان مشارکت شغلی)رابطه وجود دارد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که ادراکات آزادی عمل دبیران در زمینهء شاخص‌های مقام کاری(000/0 p )،خودکفایی(002/0 p )و خودمختاری‌ (000/0 p )در سطح 01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد شاخص‌های فوق تفاوت وجود دارد. همچنین تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که ادراکات تعهد شغلی دبیران در زمینهء شاخص‌های وابستگی حرفه‌ای(000/0 p )،وابستگی سازمانی‌ (000/0 p )و پای‌بندی به ارزش‌های کار(005/0 p )01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بین نظرات دبیران زن و مرد در مورد شاخهای فوق تفاوت وجود دارد. تجزیه و تحلیل یافته‌ها مربوط به‌وجود تفاوت بین آزادی عمل و تعهد شغلی دبیران با توجه به مدرک تحصیلی آنان،نشان داد که ادراکات آزادی‌ عمل دبیران در خصوص شاخص تصمیم‌گیری(000/0 p )در سطح 01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده است. همچنین تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که ادراکات تعهد شغلی دبیران در خصوص شاخص‌های وابستگی حرفه‌ای(005/0 p )، وابستگی سازمانی(002/0 p )،پای‌بندی به ارزش‌های کار(005/0 p )و مشارکت شغلی(000/0 p )در سطح 01/0(به تصویر صفحه مراجعه شود)؟؟؟ p معنادار بوده و بنابراین بین‌ میزان تعهد شغلی دبیران در ابعاد فوق با توجه به مدرک تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.