Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای تأثیر روش تدریس فعال و غیر فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس تعلیمات اجتماعی

نویسنده: ؛ ؛

تابستان 1383 - شماره 78 (26 صفحه - از 7 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : روش تدریس فعال ،روش تدریس ،تأثیر روش تدریس فعال ،تدریس فعال ،پیشرفت تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،درس تعلیمات اجتماعی ،تأثیر روش تدریس ،غیر فعال بر پیشرفت ،مقایسه‌ای تأثیر روش تدریس ،غیر فعال ،مهارت برقراری ارتباط ،تعلیمات اجتماعی ،روش غیر فعال ،روش تدریس غیر فعال ،تحصیلی ،بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش ،میزان مهارت برقراری ارتباط ،میزان مهارت برقراری ارتباط دانش‌آموزان ،روش فعال ،روش غیر فعال آموزش ،تحصیلی دانش‌آموزان ،تدریس تعلیمات اجتماعی ،مهارت برقراری ارتباط دانش‌آموزان ،روش تدریس فعال آموزش ،مقیاس درجه‌بندی مهارت برقراری ارتباط ،نگرش دانش‌آموزان ،سال تحصیلی ،نگرش دانش‌آموزان گروه ،نگرش مثبت

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش‌ تدریس فعال و غیر فعال بر پیشرفت تحصیلی‌ دانش آموزان انجام شده است.منظور از پیشرفت‌ تحصیلی،میزان دانش به دست آمده،رتبهء مهارت‌ برقراری ارتباط و رتبهء نگرش دانش‌آموزان است. نمونهء آماری این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری‌ تصادفی مرحله‌ای و از میان دانش آموزان دختر سال سوم‌ راهنمایی شهر تهران انتخاب شد.این دانش‌آموزان به‌طور تصادفی در دو گروه 100 نفری به عنوان گروه آزمایش و گروه شاهد قرار گرفتند.طی سال تحصیلی 79-1378(از آغاز مهر تا پایان اردیبهشت‌ماه)درس تعلیمات اجتماعی به‌ دو روش فعال و غیر فعال به این دانش‌آموزان تدریس شد. به منظور معادل‌سازی گروه‌ها،از پیش‌آزمون‌های‌ عملکرد تحصیلی،تجارب قبلی و آزمون هوشی ریون‌ بزرگسال استفاده شد.پس از ارائهء متغیر مستقل،در پایان سال تحصیلی با استفاده از امتحان نهایی خردادماه‌ 1379،مقیاس درجه‌بندی مهارت برقراری ارتباط و نگرش‌سنج محقق ساخته،داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری‌ شد.داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 12/8/ SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میان نمرات درسی، رتبه‌های مهارت برقرای ارتباط و رتبه‌های نگرش‌ عاطفی دانش‌آموزان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.علاوه بر این،نمرات امتحان نهایی،رتبهء مهارت و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمایش از گروه شاهد بیشتر است.به استناد یافته‌های فوق،مشخص شود که در تدریس تعلیمات اجتماعی روش فعال مؤثرتر از روش‌ غیر فعال است.این مقاله توسط سرکار خانم رخساره‌ فضلی و با راهنمایی جناب آقای دکتر محمد جعفر جوادی به رشته تحریر در آمده و به فصلنامه ارائه شده‌ است که بدین وسیله از ایشان سپاسگذرای می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.