Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مقایسه ای تأثیر روش تدریس فعال و غیر فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس تعلیمات اجتماعی

نویسنده:

(26 صفحه - از 7 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : روش تدریس فعال ،دانش‌آموزان ،تدریس فعال و غیر فعال ،مقایسه‌ای تأثیر روش تدریس فعال ،بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش تدریس ،فعال ،درس تعلیمات اجتماعی ،اطلاعات ،مهارت ،نگرش ،روش ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،غیر فعال ،روش غیر فعال ،روش تدریس غیر فعال ،مهارت برقراری ارتباط ،معلمان ،مهارت برقراری ارتباط و نگرش ،روش فعال ،تدریس تعلیمات اجتماعی روش ،آموزش ،نمرات ،نگرش دانش‌آموزان گروه آزمایش ،دانش‌آموزان در درس تعلیمات ،تعلیمات اجتماعی روش فعال ،تربیت ،میزان مهارت برقراری ارتباط ،روش غیر فعال آموزش ،آزمون ،میزان مهارت برقراری ارتباط دانش‌آموزان

پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای تأثیر روش‌ تدریس فعال و غیر فعال بر پیشرفت تحصیلی‌ دانش آموزان انجام شده است.منظور از پیشرفت‌ تحصیلی،میزان دانش به دست آمده،رتبهء مهارت‌ برقراری ارتباط و رتبهء نگرش دانش‌آموزان است. نمونهء آماری این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری‌ تصادفی مرحله‌ای و از میان دانش آموزان دختر سال سوم‌ راهنمایی شهر تهران انتخاب شد.این دانش‌آموزان به‌طور تصادفی در دو گروه 100 نفری به عنوان گروه آزمایش و گروه شاهد قرار گرفتند.طی سال تحصیلی 79-1378(از آغاز مهر تا پایان اردیبهشت‌ماه)درس تعلیمات اجتماعی به‌ دو روش فعال و غیر فعال به این دانش‌آموزان تدریس شد. به منظور معادل‌سازی گروه‌ها،از پیش‌آزمون‌های‌ عملکرد تحصیلی،تجارب قبلی و آزمون هوشی ریون‌ بزرگسال استفاده شد.پس از ارائهء متغیر مستقل،در پایان سال تحصیلی با استفاده از امتحان نهایی خردادماه‌ 1379،مقیاس درجه‌بندی مهارت برقراری ارتباط و نگرش‌سنج محقق ساخته،داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری‌ شد.داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار 12/8/ SAS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میان نمرات درسی، رتبه‌های مهارت برقرای ارتباط و رتبه‌های نگرش‌ عاطفی دانش‌آموزان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد.علاوه بر این،نمرات امتحان نهایی،رتبهء مهارت و نگرش دانش‌آموزان گروه آزمایش از گروه شاهد بیشتر است.به استناد یافته‌های فوق،مشخص شود که در تدریس تعلیمات اجتماعی روش فعال مؤثرتر از روش‌ غیر فعال است.این مقاله توسط سرکار خانم رخساره‌ فضلی و با راهنمایی جناب آقای دکتر محمد جعفر جوادی به رشته تحریر در آمده و به فصلنامه ارائه شده‌ است که بدین وسیله از ایشان سپاسگذرای می‌گردد.

خلاصه ماشینی:

"عمده‌ترین خصوصیات روش‌ تدریس فعال را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد: -نحوهء یادگیری به اندازهء موضوعات درسی مهم است و علاوه بر کسب اطلاعات، مهارت‌ها و نگرش‌ها نیز مد نظرند؛ -دانش‌آموزان در فعالیت‌های مختلف مشارکت دارند و مسؤولیت یادگیری با خودشان‌ است؛ -دانش آموزان به عنوان پردازش‌گران فعال اطلاعات،به تجزیه و تحلیل و تفکر نقادانه‌ می‌پردازند؛ -فرایند یادگیری بیش از نتیجهء آن اهمیت دارد؛ -روابط متقابل و چند جانبه‌ای بین دانش‌آموزان،باهم،با معلم و سایر عوامل وجود دارد؛ -همیاری و فعالیت‌های گروهی جایگزین رقابت‌های آموزشی می‌شود؛ -در روش تدریس فعال،دانش‌آموزان آزادی عمل دارند تا از شیوه‌های یادگیری‌ متفاوتی استفاده کنند. پس از معادل‌سازی دو گروه مورد مطالعه(با استفاده از پیش‌آزمون‌های‌ عملکرد تحصیلی،تجارب قبلی و آزمون هوشی ریون بزرگسال)،روش‌ تدریس فعال در مورد یک گروه اعمال شده و میزان پیشرفت درسی،مهارت‌ برقراری ارتباط و نگرش دانش‌آموزان نسبت به کلاس و درس تعلیمات‌ اجتماعی مورد سنجش و اندازه‌گیری قرار گرفته است. علاوه بر نمرات درسی و مهارت برقراری ارتباط دانش‌آموزان نگرش‌ عاطفی آن‌ها نسبت به کلاس درس تعلیمات اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است نتایج آماری ارائه شده نشان می‌دهد که نگرش عاطفی‌ دانش‌آموزانی که با روش فعال آموزش دیده‌اند،از نگرش دانش‌آموزان گروه‌ شاهد به‌طور معناداری مثبت است. نگرش دانش‌آموزان،نیروی درونی مؤثر و کارآمدی است که می‌تواند به‌ فعالیت‌های آن‌ها سرعت بخشد؛بنابراین،معلمان باید در جریان آموزش علاوه‌ بر کسب دانش و مهارت‌ها،پرورش نگرش‌های دانش‌آموزان را نیز مد نظر قرار دهند و توجه داشته باشند که با پرورش مهارت‌های مورد نیاز و تقویت نگرش‌ مثبت نسبت به کلاس و درس،دانش‌آموزان با علاقه به کسب دانش خواهند پرداخت و تلاش خواهند کرد آموخته‌های خود را در عمل به کار برند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.