چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطهء گرایشهای ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس دورهء پیشدانشگاهی کردستان با توجه به جنسیت،رشتهء تحصیلی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی آنان پرداخته است.جامعهء آماری این پژوهش،کلیهء اولیای مدارس و دانشآموزان دورهء پیشدانشگاهی کردستان در سال تحصیلی 81-1380 هستند.کلیهء اولیای مدارس به شیوهء سرشماری و منظم همراه با،تعداد 734 نفر از دانشآموزان به روش طبقهای-تصادفی انتخاب شدند.همچنین با استفاده از پرسشنامهء محقق.ساخته و سنجهء دوازده ارزشی اینگلهارت،اطلاعات لازم گردآوری شد و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون مجذور کاو ضریب فی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج بیانگر آن است که گرایش ارزشی بیشتر دانشآموزان،فرامادی و در مورد اولیای مدارس مادی است و بین گرایش ارزشی آنان رابطهء معنیداری وجود ندارد.همچنین،یافتههای تحقیق بیانگر آن است که عامل جنسیت در ارتباط بین گرایشهای ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس به صورت یک متغیر تعدیلکننده عمل کرده است.نتایج حاکی از آن است که گرایش ارزشی دانشآموزان همهء رشتههای تحصیلی مادی است.در نهایت،یافتههای پژوهش نشان دادند که تنها در طبقهء متوسط پایگاه اجتماعی-اقتصادی،بین گرایش ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس رابطهء معنیداری وجود دارد.در پایان این مقاله، نتایج مورد بحث قرار گرفته و ضمن اشاره به محدودیتهای تحقیق، پیشنهادهای پژوهشی و کاربردی ارایه شده است.این مقاله را جناب آقای دکتر نصر الله عرفانی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور سنندج تهیه و در اختیار فصلنامه قرار دادهاند که بدین وسیله از ایشان تقدیر و تشکر به عمل میآید.
خلاصه ماشینی:
چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطهء گرایشهای ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس دورهء پیشدانشگاهی کردستان با توجه به جنسیت،رشتهء تحصیلی و پایگاه اجتماعی-اقتصادی آنان پرداخته است.
نتایج بیانگر آن است که گرایش ارزشی بیشتر دانشآموزان،فرامادی و در مورد اولیای مدارس مادی است و بین گرایش ارزشی آنان رابطهء معنیداری وجود ندارد.
در نهایت،یافتههای پژوهش نشان دادند که تنها در طبقهء متوسط پایگاه اجتماعی-اقتصادی،بین گرایش ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس رابطهء معنیداری وجود دارد.
شمسیان(1373)نیز به نتیجهء مشابهی دست یافت و ملکی (1375)نشان داد که بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و گرایش ارزشی نوجوانان (1) Socialization hypotheses (2) Allport (3) Sato (4) Musgrave (5) Mohan (6)؟؟؟ رابطه وجود دارد و گرایش ارزشی نوجوانان بیشتر مادی است.
دادههای جدول شمارهء 5 بیانگر آن است که بین گرایش ارزشی و نوع رشتهء تحصیلی دانشآموزان رابطهء معنیداری وجود ندارد؛به عبارت دیگر،در تمامی رشتههای تحصیلی،گرایش ارزشی بیشتر دانشآموزان،فرامادی(3/56 درصد)است.
اطلاعات جدول شمارهء 6 بیانگر آن است که بین گرایشهای ارزشی اولیای مدارس و رشتهء تحصیلی آنان،رابطهء معنیداری وجود ندارد و در مجموع،گرایش ارزشی اولیای مدارس در تمامی رشتههای تحصیلی،بیشتر مادی(4/51 درصد)است.
اما در طبقه متوسط پایگاه اجتماعی-اقتصادی،بین گرایش ارزشی دانشآموزان و اولیای مدارس رابطهء معنیداری(05/0> P )وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری در پاسخ به سؤال اول،دوم و سوم،نتاج اولویت اول سنجهء دوازده ارزشی اینگلهارت نشان میدهد که گرایش ارزشی بیشتر دانشآموزان فرامادی است که این با نتایج تحقیق ملکی(1378)همخوانی ندارد.
در پاسخ به سؤال پنجم،یافتههای تحقیق نشانگر آن است که بین گرایش ارزشی دانشآموزان و نوع رشتهء تحصیلی آنان رابطهء معنیداری وجود ندارد؛به نحوی که گرایش ارزشی اولیای مدارس و رشتهء تحصیلی،فرامادی است.