Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری زبان فارسی و شیوه های علاقمندسازی دانش آموزان در مناطق غیر فارسی زبان - شهرستان بجنورد، سال تحصیلی 80-81

نویسنده:

(30 صفحه - از 95 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : زبان فارسی ،زبان ،یادگیری زبان فارسی ،گویش ،دانش‌آموزان ،معلمان ،عوامل مؤثر بر یادگیری زبان ،فراگیری زبان فارسی ،علاقمندسازی دانش‌آموزان در مناطق غیر ،دانش‌آموزان غیر فارسی ،آموزش ،مناطق غیر فارسی‌زبان ،دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان ،آموزش زبان فارسی ،ایجاد علاقه به فراگیری زبان ،یادگیری زبان فارسی دانش‌آموزان ،فراگیری زبان فارسی دانش‌آموزان ،یادگیری زبان فارسی دانش‌آموزان غیر ،ترکی ،فراگیری زبان فارسی در دانش‌آموزان ،تدریس ،زبان فارسی دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان ،کودکان ،یادگیری زبان فارسی در منطقه ،ترکمنی ،زبان فارسی در دانش‌آموزان غیر ،بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری ،آموزش زبان فارسی مشکلاتی وجود ،زبان فارسی کودکان غیر فارسی‌زبان ،دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان مؤثر

وجود زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و متعدد در همهء کشورهای جهان‌1-از جمله کشور ما-و به رسمیت‌ شناختن زبان واحدی که مسائل سیاسی و اقتصادی، فرهنگی،حفظ وحدت ملی و یک پارچگی کشور ایجاب می‌کند و زبان رسمی(معیار)نامیده می‌شود، همواره مسائل و مشکلاتی را برای نظام آموزش و پرورش و معلمان و نیز برای دانش‌آموزانی که گویش‌ دیگری دارند،با زبان رسمی بیگانه‌اند به وجود می‌آورد. کشور ما نیز که با زبان‌ها و گویش‌های متفاوتی رو به روست و زبان مادری‌ بسیاری از کودکان،غیر از زبان رسمی و ملی(زبان فارسی)است،از لحاظ آموزش زبان فارسی مشکلاتی وجود دارد.این تحقیق میدانی کوشیده است تا این مسأله را در یکی از مناطق کشور،یعنی شهرستان بجنورد،که مردم آن‌ داردی گویش‌های متفاوت نظیر ترکی،کردی،ترکمنی،بلوچ و تات‌اند و از این‌ نظر در کشور منحصر به فرد است،مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا دریابد که چه مشکلاتی بر سر راه آمورش زبان فارسی وجود دارد،چگونه می‌توان‌ آن‌ها را از سر راه برداشت و شیوه‌های علاقه‌مندسازی دانش‌آموزان به زبان‌ فارسی در این‌گونه مناطق چه می‌تواند باشد. این مقاله توسط جناب آقای دکتر امان قرائی مقدم تدوین و به فصلنامه‌ ارائه شده است که به این وسیله از ایشان تقدیر و تشکر می‌نماییم.

خلاصه ماشینی:

"(شیفع زاده،1372) 4-داده‌های مربوط به سؤال 4 نشان می‌دهد که در حدود 50 درصد از پاسخ‌دهندگان،به دلایلی چون لطمه زدن به وحدت ملی و انسجام فرهنگی، هزینهء زیاد برای دولت و این‌که چون هدف اصلی آموزش زبان فارسی است و پایه‌های زبان‌آموزی کودکان باید از اول بر اصول زبان فارسی بنا گردد،با چاپ‌ کتاب مخصوص این‌گونه مناطق موافق نیستند اما معتقدند بهتر است برای‌ ایجاد علاقه به فراگیری زبان فارسی در دانش‌آموزان غیر فارسی زبان،بر نوع‌ مطالب و تصاویر کتاب‌های درسی افزوده شود. (خی 2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) -نتیجهء سؤال شمارهء 8 نشان می‌دهد که 70 درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که استفاده‌ از معلمان بومی و محلی و آموزش دیده تا حدود زیادی در ایجاد علاقه به زبان‌ فارسی و یادگیری آن در دانش‌آموزان غیر فارسیی زبان مؤثر است. این نتیجه را علاوه بر خی 2 محاسبه شده،تحقیق نام برده در بالا نیز تأیید می‌کند و حدود 50 درصد از معلمان نمونهء آماری آن منطقه معتقدند که وجود لغات مشترک بین زبان متون موجود در کتاب فارسی اول و گویش منطقه تا اندازهء زیادی در پیشرفت و یادگیری زبان فارسی دانش‌آموزان غیر فارسی زبان‌ مؤثر است و بهتر است مطالب کتاب‌های درسی مناطق دو زبانه،حاوی لغات‌ مشترک زبان رسمی و گویش محلی باشد. (همان صص 184 و 172) -از سؤال شمارهء 18 نتیجه گرفته می‌شود که نزدیک 50 درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که برای ایجاد علاقه در دانش‌آموزان غیر فارسی زبان، بهتر است در هنگام تدریس و صحبت کردن تنها از زبان فارسی استفاده شود و تا حد امکان از به کار بردن زبان مادری پرهیز گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.