Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نگرش افراد جامعه نسبت به مدارس غیر انتفاعی در شهر اصفهان

نویسنده:

ISC (32 صفحه - از 125 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : مدارس غیر انتفاعی، نگرش، بررسی نگرش افراد جامعه نسبت، مدارس غیر انتفاعی در شهر، غیر انتفاعی در شهر اصفهان، افراد جامعه نسبت به مدارس، جامعه نسبت به مدارس غیر، نسبت به مدارس غیر، مدارس غیر انتفاعی نگرش، آموزش، آموزش و پرورش، اجتماعی، غیر انتفاعی نگرش منفی، شهر، دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی، میانگین، مدارس غیر انتفاعی وجود، اقتصادی، نگرش‌های منفی، پژوهش، دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی کشور، مدارس غیر انتفاعی در ایران، دانش‌آموزان، هدف بررسی نگرش افراد جامعه، مدارس غیر انتفاعی منفی، نگرش‌های منفی نسبت، میان مدارس غیر انتفاعی، تربیت، مدارس غیر انتفاعی تحصیل، مدارس غیر انتفاعی مشاهده

این پژوهش با هدف بررسی نگرش افراد جامعه نسبت‌ به مدارس غیر انتفاعی در شهر اصفهان به مرحلهء اجرا در آمده است.از بین کلیهء مناطق شهری اصفهان،31 خیابان به شیوهء تصادفی از روی نقشهء شهری طی‌ نمونه‌گیری چند مرحله‌ای استخراج شده و 1500 نفر از افراد ساکن در این خیابان‌ها به عنوان گروه نمونه به‌ پرسش‌نامه‌های پژوهش پاسخ داده‌اند.پرسش‌نامهء نگرش‌سنج که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، براساس ادبیات تحقیق و یک مصاحبهء مقدماتی تهیه‌ برای سؤلا دهم)نگرش‌های منفی نسبت به مدارس غیر انتفاعی وجود داشت‌ (در سؤال‌های ششم،هشتم و نهم،تفاوتی بین میانگین هر سؤال با میانگین‌ ثابت 3 به دست نیامد).در بعد اجتماعی نیز در سؤال اول تا یازدهم(با 876/8 t برای سؤال سوم تا 033/34- t برای سؤال نهم)نگرش‌های منفی نسبت‌ به مدارس غیر انتفاعی وجود داشت ولی در سؤال دوازدهم(078/2 t و 038/0 p )نگرشی مثبت نسبت به مدارس غیر انتفاعی مشاهده شد.در بعد اقتصادی نیز در سؤال‌های اول تا دوازدهم(با 443/2 t و 723/40- t برای‌ سؤال‌های ششم و دوازدهم،به ترتیب پایین‌ترین و بالاترین)نسبت به مدارس‌ غیر انتفاعی نگرش منفی وجود داشت.

خلاصه ماشینی: "البته بنا برگزارش‌های تحقیقی متفاوت،حتی در خارج از ایران نیز از نظر عملکرد آموزشی تنوع وسیعی در میان مدارس‌ خصوصی وجود دارد(برای مثال،فردکین و توماس‌3«،1997؛مورسی و وستر4، 2001،اسکیدلزکی‌5،2003)؛البته این تفاوت به باور محققانی چون فردکین و توماس(1997)به مبانی اعتقادی،مذهبی،اجتماعی و اقتصادی پایه‌گذاران‌ مدارس غیر دولتی و خصوصی امکانات و تجهیزات بهتری را در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهند،طبیعی است که بازدهی آموزش آن‌ها بالاتر (1) Pisciotta (2) Epple Romano (3) Friedkin Thomas (4) Morse-Wooster (5) Skidelsky باشد(لازی بیلی و پنگتان‌1،2003)؛ولی چنانچه این شرایط میان مدارس‌ دولتی و غیر دولتی یکسان باشد یا حتی در برخی موارد نظیر مؤسسات آموزش‌ عالی دولتی(به دلیل وجود حمایت‌ها و اعتبارات مالی فراوان دولتی)،این‌ امکانات و تسهیلات در حد مطلوب‌تری باشد،ممکن است کیفیت و پیشرفت‌ تحصیلی و آموزشی بهتر و بیشتری در بخش دولتی به وقوع بپیوندد. در بعد پرورشی نیز سؤالاتی با این مضامین مطرح شده است:"مدارس‌ غیر انتفاعی شایسته‌ترین افراد را تربیت می‌کنند،تحصیل در مدارس غیر انتفاعی‌ باعث شکفته شدن استعداد دانش‌آموزان می‌شود،تحصیل در مدارس‌ غیر انتفاعی آینده‌ای درخشان‌تر را به ارمغان می‌آورد،دانش‌آموزان مدارس‌ غیر انتفاعی،افرادی مؤدب و خوش رفتارند،مدارس غیر انتفاعی به ارج نهادن‌ دانش‌آموزانشان به حقوق جامعه و دیگران توجهی ندارند،ارزش‌های تربیتی‌ در مدارس غیر انتفاعی قربانی منافع گرانندگان آن‌ها می‌شوند،تربیت برمبنای‌ مسؤولیت‌پذیری در مدارس غیر انتفاعی به دست فراموشی سپرده شده است؛ این‌که احساس در بعد نگرش سنجی است)،ای کاش مسائل اخلاقی و انضباطی بیشتر به دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی تذکر داده می‌شد،والدینی‌ که فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می‌کنند،نسبت به آینده فرزندان‌ خود نگران‌اند؛شواهد ارائه شده در بخش نتایج نشان داد که به جز سؤالات ششم،هشتم و نهم که نگرش‌ها در سطح متوسط بود،در دیگر موارد، نگرش‌های ابراز شده نسبت به مدارس غیر انتفاعی در بعد پرورشی،منفی بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.