Skip to main content
فهرست مقالات

سنجش ملی پیشرفت تحصیلی زبان فارسی

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1383 - شماره 79 (44 صفحه - از 7 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : پیشرفت تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی زبان فارسی ،زبان فارسی ،پیشرفت تحصیلی زبان ،تحصیلی ،آزمون پیشرفت تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،آزمون پیشرفت تحصیلی زبان ،پیشرفت تحصیلی زبان‌فارسی ،سنجش ملی پیشرفت تحصیلی ،متوسط عملکرد دانش‌آموزان استان‌های ،زبان‌فارسی ،آزمون‌های پیشرفت تحصیلی زبان‌فارسی ،متوسط عملکرد دانش‌آموزان ،راهنمایی تحصیلی ،ابتدایی ،دانش‌آموزان در زبان فارسی ،عملکرد دانش‌آموزان استان‌های ،سطح یادگیری دانش‌آموزان ،تحصیلی دانش‌آموزان ،متوسط عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان ،عملکرد دانش‌آموزان ،پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان کشور ،سطح پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ،پایه‌های تحصیلی ،نمره آزمون ،عملکرد تحصیلی ،دانش‌آموزان استان‌های ،درسی زبان فارسی ،دانش‌آموزان مورد مطالعه

این پژوهش باتوجه به نیاز اساسی به مطالعه و ارزشیابی‌ سطح دانش و توانایی دانش‌آموزان کشور در زمینه زبان‌ فارسی،انجام شده است.زبان اساس یادگیری در همه‌ زمینه‌هاست. ضعف دانش‌آموزان در هریک از جنبه‌های زبان‌آموزی مانند خواندن،نوشتن،سخن گفتن و بیان افکار نه تنها در برقراری‌ ارتباط آنان با جهان بیرون تأثیر منفی دارد،بلکه یادگیری‌ آنان را در همهء زمینه‌ها با دشواری همراه می‌کند.هدف این‌ پژوهش سنجش مهارت‌های دانش‌آموزان در زمینه‌های‌ گوناگون زبان‌فارسی مانند درک شنیداری،خواندن و فهمیدن،املای کلمه‌ها،درک معنا و کاربرد کلمه‌ها، دستور زبان و آیین نگارش است که با استفاده از آزمون استاندارد شدهء پیشرفت‌ تحصیلی زبان‌فارسی انجام گرفته است.این پژوهش با طرح پرسشهایی،سطح‌ یادگیری دانش‌آموزان را از جنبه‌های گوناگون زبان‌آموزی،در زمینهء متغیرهای مانند جنس،پایهء تحصیلی،وضعیت اقتصادی-اجتماعی محل سکونت و زبان یا گویش‌ محلی مورد بررسی قرار داده است.در این پژوهش پیشرفت تحصیلی 126950 دانش‌آموز پایهء چهارم و پنجم ابتدایی و دورهء راهنمایی تحصیلی،از 29 استان به روش‌ خوشه‌ای و چندمرحله‌ای با روش‌های آماری مناسب مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع نتایج حاصل از تجریه و تحلیل داده‌های تحقیق،تصویر مأیوس‌ کننده‌ای از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در جنبه‌های گوناگون زبان‌فارسی ارائه‌ داده است،زیرا اکثریت دانش‌آموزان مورد مطالعه در همهء پایه‌های تحصیلی در دستیابی‌ به حداقل هدف‌های آموزشی درس فارسی که در اینجا به صورت 60 در صد نمره‌ آزمون تعریف شده،ناموفق بوده‌اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.