Skip to main content
فهرست مقالات

سخنی در سیر و جایگاه تفسیر

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،صحابه ،تفسیر قرآن ،پیامبر ،تأویل ،مفسران ،ابن‌عباس ،فهم ،معارف ،طبری ،کتاب ،القرآن ،اسلامی ،آیات قرآن ،التفسیر ،کلام ،معانی ،کلام الهی ،شعر عربی ،تفسیر طبری ،علم ،تبیین ،نقل ،خداوند ،حدیث ،مکتب ،درک ،تفسیر آیات قرآنی ،مکتب صحابه

خلاصه ماشینی:

"آیة الله خوی در مقدمه تفسیر مفید خود،البیان می‌گوید: قرآن کتابی است که خداوند آن را برای هدایت بشری در سلوک و رفتارش نازل‌ فرموده و دستور و نظامی است که سعادتبشر را در زندگی دنیوی تأمین می کند و این نتایج،جز با تدبر در آن و تفکر در معانی و معارف قرآن،به دست نمی‌آید. 8) تفسیر در عصر صحابه در این مرحله از فرهنگ اسلامی،در جریان تبیین و تفهیم معانی قرآن،دو دیدگاه و مکتب به وجود آمده است:دیدگاه و مکتبی که معارف و معلومات خود را مستقیما از سرچشمه زلال وحی و رسول اکرم صلی الله علیه و اله دریافت کرده است،بی آن که دریافت‌های خود را با تأویلات و اسرائیلیات و اشعار عربی مخلوط کند و آن مکتب تفسیری علی بن‌ ابی طالب علیه السلام،اول مؤمن به اسلام و آیین محمدی است. او می‌گوید: نخستین و عالم‌ترین مفسران،علی بن ابی طالب علیه السلام‌است و اوست که صدر مفسران بوده و به عمق آیات الهی پی برده است و در مرتبه دوم ابن عباس قرار گرفته است؛زیرا او به تعبییر علی علیه السلام،از پشت پردهء رقیقی به غیب نظر دارد و به‌ بیان ابن مسعود،ابن عباس ترجمان القرآن است و پیامبر صلی الله علیه و اله در حقش دعا فرموده است و به دنبال ابن عباس دیگر صحابه قرار گرفته‌اند24. 10) جامعترین تفسیرهای روایی مهرم‌ترین تفسیر روایی و اثری که اقوال پیامبر صلی الله علیه و اله و صحابه را در تفسیر خود جمع‌ کرده است،جامع البیان فی القرآن از محمد بن جزیر طبری،و بعد از آن الدر المنثور فی التفسیر بالمأثور از جلال الدین سیوطی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.