Skip to main content
فهرست مقالات

چند رأی بر تفسیر به رأی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تفسیر ،قرآن ،تفسیر به رأی ،قرآن کریم ،مفسران ،تفسیر قرآن ،تفسیر قرآن کریم ،روایات ،القرآن ،اسلام ،معانی ،دینی ،رأی آیات قرآن کریم ،کتاب ،علم ،رأی بر تفسیر ،کلامی ،آیات قرآن ،فرهنگ ،دانش ،تأویل ،اخبار ،تفاسیر فلسفی ،تفسیر قرآن به قرآن ،تفسیر القرآن ،مفسران قرآن کریم ،زبان ،تفسیر معانی آیات ،مفسران کتاب الهی ،آشنایی

خلاصه ماشینی:

"در مقدمه کتاب«تفسیر عیاشی»که از نخستین مآخذ شیعی در تفسیر نکوهش تفسیر به رأی نقل شده که مضمون تمام آنها در این روایت از امام صادق علیه السلام آمده است: من فسر القرآن برأیه فاصاب لم یؤجر و ان اخطأ کان اثمه علیه‌5؛هر کس‌ قرآن را به رأی خویش تفسیر کند،اگر به واقع دست یابد،اجری ندارد و اگر خطا کند،عهده‌دار گناه خود خواهد بود. چهارم آن که آیات قرآن را بر مبنای زبان بشری و قوانین شریعت تفسیر کند و از این چهار چوب خارج نشود7 قرطبی نیز نهی وارد پیرامون تفسیر به رأی را متوجه دوگونه تفسیر دانسته است: یکی تفسیری که بر پایهء اغراض و اهواء نفسانی مفسر صورت یابد و دیگر تفسیر که‌ بدون آگاهی از نقل و روایت و آشنایی با الفاظ مبهم و مبدل و قواعد زبان عربی مانند حذف و اختصار و تقدیم و تأخیر انجام شود8. این گونه تفسیر از قرن سوم هجری نو پس از آن‌ رشد و رونق فراوان یافت و بر اثر دو دلیل عمده،مفسران و عالمان دین به نگاشتن‌ تفاسیر متعدد بر قرآن کریم اهتمام کردند: 1-دلیل نخست این اهتمام،پیدایش فرق گوناگون دینی و ظهور آراء و افکار نو در باب پرسش‌های کلامی و معرفتی بوده است. اما پرسش تأمل برانگیزی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با آن همه تأکید که‌ از سوی رسول اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومین علیم السلام و نیز خود مفسران در نهی از تفسیر به‌ رأی شده است،این روش‌های گوناگون تفسیری چیست و از منازعات به چه دلیل‌ است؟تفسیر به رأی چیست؟ علاوه بر ابهام و اجمالی که در تفسیر به رأی وجود دارد،این مقوله مسبوق به‌ سؤالات سهمگین و دامنه‌دار دیگری نیز هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.