Skip to main content
فهرست مقالات

چند رأی بر تفسیر به رأی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تفسیر، قرآن، تفسیر به رأی، قرآن کریم، مفسران، تفسیر قرآن، تفسیر قرآن کریم، روایات، القرآن، اسلام

خلاصه ماشینی:

"در مقدمه کتاب«تفسیر عیاشی»که از نخستین مآخذ شیعی در تفسیر نکوهش تفسیر به رأی نقل شده که مضمون تمام آنها در این روایت از امام صادق علیه السلام آمده است: من فسر القرآن برأیه فاصاب لم یؤجر و ان اخطأ کان اثمه علیه‌5؛هر کس‌ قرآن را به رأی خویش تفسیر کند،اگر به واقع دست یابد،اجری ندارد و اگر خطا کند،عهده‌دار گناه خود خواهد بود. چهارم آن که آیات قرآن را بر مبنای زبان بشری و قوانین شریعت تفسیر کند و از این چهار چوب خارج نشود7 قرطبی نیز نهی وارد پیرامون تفسیر به رأی را متوجه دوگونه تفسیر دانسته است: یکی تفسیری که بر پایهء اغراض و اهواء نفسانی مفسر صورت یابد و دیگر تفسیر که‌ بدون آگاهی از نقل و روایت و آشنایی با الفاظ مبهم و مبدل و قواعد زبان عربی مانند حذف و اختصار و تقدیم و تأخیر انجام شود8. این گونه تفسیر از قرن سوم هجری نو پس از آن‌ رشد و رونق فراوان یافت و بر اثر دو دلیل عمده،مفسران و عالمان دین به نگاشتن‌ تفاسیر متعدد بر قرآن کریم اهتمام کردند: 1-دلیل نخست این اهتمام،پیدایش فرق گوناگون دینی و ظهور آراء و افکار نو در باب پرسش‌های کلامی و معرفتی بوده است. اما پرسش تأمل برانگیزی که در اینجا مطرح می‌شود این است که با آن همه تأکید که‌ از سوی رسول اکرم صلی الله علیه و اله و ائمه معصومین علیم السلام و نیز خود مفسران در نهی از تفسیر به‌ رأی شده است،این روش‌های گوناگون تفسیری چیست و از منازعات به چه دلیل‌ است؟تفسیر به رأی چیست؟ علاوه بر ابهام و اجمالی که در تفسیر به رأی وجود دارد،این مقوله مسبوق به‌ سؤالات سهمگین و دامنه‌دار دیگری نیز هست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.