Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر کتاب «مصحف امام علی(ع)»

نویسنده:

ISC (41 صفحه - از 33 تا 73)

کلید واژه های ماشینی : مصحف ،مصحف علی علیه‌السلام ،مصحف امام علی علیه‌السلام ،قرآن ،مصحف علی علیه‌السلام موافق نزول ،علی علیه‌السلام ،روایت ،تنزیل ،نزول ،امام ،ترتیب نزول ،نزول بودن مصحف علی علیه‌السلام ،ترتیب سوره‌های مصحف علی علیه‌السلام ،کتاب ،ترتیب ،القرآن ،تفسیر ،ویژگی‌های مصحف امام علی علیه‌السلام ،مصحف امام علی علیه‌السلام تنزیل ،خدا ،مصحف علی علیه‌السلام ترتیب آیات ،مصحف علی علیه‌السلام تفسیر قرآن ،جایگاه مصحف امام علی علیه‌السلام ،تأویل ،قرائت ،امام علی ( ع ) ،تألیف ،ترتیب مصحف علی علیه‌السلام ،ترتیب سور مصحف علی علیه‌السلام ،جمع

خلاصه ماشینی:

"روایت اول جابر عن جابر قال سمعت أبا جعفر ع یقول: ما ادعی أحد من الناس أنه جمع القرآن کله کما أنزل إلأ کذاب و ما جمعه و حفظه کما نزله الله تعالی إلأ علی بن أبی طالب ع و الاءئمة من بعده ع آقای ایازی با استناد به این عبارت جابر که آورده‌است «هیچ کسی جز علی و امامان پس از او قرآن را موافق نزول گرد نیاورده و حفظ نکردند»، (23) چنین خرده می‌گیرد که البته علی علیه‌السلام گردآورنده‌ی قرآن بوده، ولی امامان پس از او چنین نبوده‌اند؛ بلکه نگهدارنده‌ی آن بوده‌اند و معاندان را از تحریف معنوی قرآن باز داشتند؛ بنابراین روایت مورد بحث دلالت بر جمع قرآن به معنای گردآوری ندارد تا بدان بر موافق نزول بودن مصحف علی استدلال شود؛ بلکه بر تفسیر قرآن دلالت دارد. عبارت «کما انزل » نیز مانند « علی تنزیله» ناظر به الفاظ قرآن کریم‌است؛ نه تفسیر آن؛ چنان که این معنا در شواهد ذیل نیز به روشنی آشکاراست:برای مثال امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی حلال بودن متعه‌ی حج و نساء فرمود:تحلیل المتعتین واجب کما أنزل الله فی کتابه و سنهما رسول الله ص متعة الحج و متعة النساء (80) حلال شمردن دو متعه ـ ی حج و نساء ـ واجب است؛ چنان که خدا آن دو را در کتاب خود نازل کرد و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آن را رسم گرداند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.