Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگیها و استانداردهای دانشگاه مجازی

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 67 تا 76)

کلیدواژه ها : فناوری اطلاعات ،یادگیری الکترونیکی ،دانشگاه مجازی ،آموزش از راه دور ،فناوری‌های آموزشی اینترنت

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، آموزش، فناوری اطلاعات، ارتباطات، آموزش الکترونیکی، استانداردهای، فناوری، تکنولوژی اطلاعات، تکنولوژی، دانشگاه مجازی، استانداردهای دانشگاه مجازی، دانشجویان، وب، اینترنت، مکان، رایانه، شبکه جهانی وب و اینترنت، سیستم‌های، سازمانهای، محیط، تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر آموزش، آموزش از راه دور، ساختار، امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات، محیط سیستم دانشگاه مجازی، آموزش الکترونیکی و آشنایی، ارتباط، بکارگیری فناوری اطلاعات، دور، ساختار سازمانی دانشگاههای مجازی

اگر سرعت را از ویژگی‌های عصر حاضر بدانیم،باید همسوئی و همگرایی پیشرفتهای تکنولوژیکی را نیز،جزء الزامات و ضروریات آن تلقی‌ نموده،زیانهای جبران‌ناپذیر اقتصادی ناشی از تعلل در این زمینه را بپذیریم.بطور قطع در عصر حاضر فناوری ارتباطات،اطلاعات،نوآوری‌ها و ابداعات روزمره مرتبط با آن،از جمله:شبکه جهانی وب و اینترنت،منشا تحولات چشمگیر در جوامع مختلف به شمار می‌آید،فناوری‌ اطلاعات نه تنها در زمینه تخصصی از رشد معجزه‌آسایی برخوردار بوده،بلکه بر همه محیطهای علمی و برنامه‌ریزی نیز تاثیر گذاشته است. ارتباطات همان گونه که ساختارهای آموزشی را تحت تاثیر قرار داده،شیوه‌های آموزشی را از سنتی به مدرن و سازمانها را از بوروکراسی به‌ شبکه‌ای و مجازی تغییر داده است.سازمانهای آموزشی که از نهادهای اجتماعی مجزا نیستند،براساس فناوری‌های جدید ارتباطی-اطلاعاتی‌ شکل گرفته و توسعه می‌یابند. ارتباطات،نهادها را در این برهه از زمان از موسسه‌های حقیقی به سازمانهای مجازی تغییر داده است.در سازمانهای مجازی و از جمله دانشگاه‌ و مدرسه مجازی،معلمان فرهیخته و اندیشمند بدون برخورد و حتی آشنایی با دانشجوها از مکانی دوردست دانش و اطلاعات روز را از طریق‌ شبکه‌های جهانی و داخلی به آنان انتقال می‌دهند.تحولاتی که در این نوع سازمانها به سبب اختراع رایانه‌های شخصی و ارتباطات همزمان‌ به وجود آمده،ارتباط را هم در ساختار تفکر و هم در شیوه‌های آموزشی تحت الشعاع قرار داده است. این مقاله تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر آموزش و سیر تحول فناوری‌های آموزشی،مزایای آموزش از طریق اینترنت،تعریف یادگیری الکترونیکی‌ و استانداردهای آن،ساختار و انواع دانشگاه مجازی را مطرح می‌کند.

خلاصه ماشینی: "همگرایی تکنولوژیهای ارتباطات و رایانه،استفاده از سیستمها و نرم‌افزارهای آموزشی چند رسانه‌ای و دسترسی به‌ داده‌های گسترده در شبکه‌های اطلاعاتی باعث شده است که‌ روشهای سنتی یادگیری مورد تردید قرار بگیرند و رهیافتهای‌ جدیدی ایجاد شود. دانشگاه مجازی و خصوصیات آن دانشگاه مجازی برای توصیف یک طیف در حال رشد از پروژه‌ها و طرحهائی که دارای لیستی از مقاطع آموزش از راه دور بوده و از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش‌ دانشجویان استفاده نموده و مدارک تحصیلی معتبر مخصوص به‌ خود را داراست. دانشگاه مجازی برای توصیف یک طیف در حال رشد از پروژه‌ها و طرحهائی که دارای‌ لیستی از مقاطع آموزش از راه دور بوده و از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای‌ آموزش دانشجویان استفاده نموده و مدارک تحصیلی معتبر مخصوص به خود را داراست ویژگیهای دانشگاههای مجازی عبارتند از: 1. برآوردهای نهایی همچنین می‌توانند بوسیله یک‌ دانشگاه مجازی انجام شوند اما مشکلات تایید و تصدیق دانشجو و همچنین دستبرد ادبی خیلی مهم می‌باشند برگزاری امتحانات‌ سنتی از طریق شبکه امکان دارد اگر دانشجوها در یک اتاق‌ کامپیوتر و تحت شرایط امتحان سنتی(دارای مراقب)باشند امکان خواهد داشت. نتیجه‌گیری حضور فناوری در محیط یادگیری به طور فزاینده‌ای در حال‌ همگانی شدن است،نمونه‌های زیر نشان از اثبات این ادعا دارد: @رایانه‌های رومیزی در دفاتر اعضای هیأت علمی @آدرس‌های پست الکترونیکی روی مطالب درسی @پست الکترونیک به عنوان مکملی برای ساعت‌های‌ پاسخگویی به پرسش‌های دانشجویان @برگزاری کلاسهای درسی در آزمایشگاه‌های رایانه‌ای @ارائه آموزش الکترونیکی توسط دانشگاه‌های معتبر جهان بکارگیری فناوری اطلاعات می‌تواند گام بزرگی در جهت‌ فراگیر شدن آموزش در سطح جامعه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.