Skip to main content
فهرست مقالات

ناب سازی سازمان و فرایندهای سازمانی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 15 تا 30)

کلیدواژه ها :

مودا ،تفکر ناب ،ارزش آفرینی ،ناب‌سازی ،منابع اتلاف ،مخاطب محوری

کلید واژه های ماشینی : تفکر ناب، شناسایی، سازمان، مشتری، شناسایی منابع اتلاف، فرآیند، ارزش، حذف منابع اتلاف، منابع اتلاف، حذف

عصری که اکنون در آن به سر می‌بریم،عصر مشتری‌گرایی و مخاطب محوری است.بدین معنی که میزان موفقیت هر سازمان با میزان توجه آن‌ به مشتری و خواسته‌های او رابطه مستقیم دارد.در این راستا برای این‌که بتوان نیازهای مشتری(مخاطب)را برآورده سازیم،ضروری است‌ نسبت به اصلاح و بهبودی فراگیر در سطح سازمان اقدام گردد.لذا شناسایی منابع اتلاف‌1و جستجو برای یافتن راه‌حل‌هایی جهت حذف واصلاح‌ موانع،مشکلات و محدودیت‌ها و تبدیل آنها به ارزش‌زا در کانون توجه قرار گرفته است.در این خصوص مفاهیم،تکنیک‌ها و ابزارهای‌ مختلفی توسعه یافته است که می‌توان با پیاده‌سازی و نهادینه‌سازی آنها در شرکت‌ها و سازمان‌ها به نتایج مطلوبی دست سافت.در این میان‌ رویکرد تفکر ناب‌2با تمرکز بر اصولی بنیادین،سعی دارد شرکت‌ها و سازمان‌ها را در مسیری بسوی بهپویی و بهبود پایدار رهنمون ساخته،ارزش‌ آفرینی را در سازمان‌ها توسعه بخشد.بدین ترتیب می‌توان با استفاده از کمترین‌ها(کمترین منابع)،بیشترین‌ها را به انجام رساند. بر همین اساس در این مقاله سعی بر آن است با تمرکز بر مفاهیم و اصول تفکر ناب،نسبت به مدلسازی موضوع اقدام شده،سلسله مراتب و توالی منطقی از اقدامات که به نحوی هدفمند منجر به شناسایی،ثبت و حذف منابع اتلاف می‌گردد را در سازمان مورد نظر شناسایی کرده و به‌ نحوی ساده به مرحله اجرا گذاشت.شایان ذکر است از این‌رویکرد در سازمان‌های مختلف(تولیدی،خدماتی)و نیز در سطوح مختلف کاری‌ (کارکرد،فرآیند و...)3می‌توان بهره جست که در این مقاله براساس فراگرد پیشنهادی توسعه یافته است.بدیهی است براساس توالی منطقی‌ اقدامات پیشنهادی و نیز تکنیک‌ها و روش‌های اجرایی هر مرحله می‌توان نسبت به پیاده‌سازی و نهادینه‌سازی تفکر ناب اقدام نمود.برای این‌ منظور نمونه‌ای کاربردی،از فرآیندهای یک واحد خدماتی نیز براساس مدل پیشنهادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"بر همین اساس در این مقاله سعی بر آن است با تمرکز بر مفاهیم و اصول تفکر ناب،نسبت به مدلسازی موضوع اقدام شده،سلسله مراتب و توالی منطقی از اقدامات که به نحوی هدفمند منجر به شناسایی،ثبت و حذف منابع اتلاف می‌گردد را در سازمان مورد نظر شناسایی کرده و به‌ نحوی ساده به مرحله اجرا گذاشت. براین اساس چند اصل را در بکارگیری مفاهیم تفکر ناب‌ جهت شناسایی منابع اتلاف باید مدنظر داشت،از جمله: تدوین برنامه کلان راهبردی و تعیین اهداف کیفی ناب‌سازی شناسایی اجزاء سیستم و محدوده کاری تعریف مشتری/مخاطب،فرآیند/خدمت،ورودی/خروجی تعیین شاخص‌ها و معیارهای ارزشی محصول/خدمت شناسایی و تعیین جریان ارزش شناسایی منابع اتلاف ارائه راه‌کار اجرای عملیات ارزیابی عملکرد بهبود مستمرتشریح مراحل اجرایی مدل پیشنهادی منظور از فراگرد پیشنهادی،دستیابی به یک توافق‌ مقدماتی بر سر شکل و روش انجام کار،درخصوص ناب‌سازی‌ سازمان و فرآیندهای سازمانی و حذف منابع اتلاف می‌باشد. بر همین‌ اساس به دنبال کسب شناخت از محیط داخلی و خارجی‌ فرآیند مورد نظر و نیز اخذ نظریات مشتریان این سیستم، نسبت به تعریف و اندازه‌گیری معیارهای ارزشی خدمت‌ ثبت نام و انتخاب واحد به ترتیب ذیل اقدام شده است: متوسط طول صف ثبت نام سرعت دریافت خدمات شاخص رضایت دانشجو متوسط زمان ثبت نام شاخص هزینه ارائه خدمات شاخص کارایی فرم‌ها و دستو رالعمل‌ها میزان اشتباهات شاخص‌های بهره‌وری منابعتوصیه‌های کاربردی گام پنجم: شاخص‌ها را به نحوی تدوین کنید که هرکدام به اهداف‌ خاصی مرتبط گردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.