Skip to main content
فهرست مقالات

اولویت بندی شاخصهای دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزشهای علمی - کاربردی در کشور

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 77 تا 86)

کلیدواژه ها :

شاخص ،آموزش‌عالی ،برابری فرصتها ،عدالت آموزشی ،آموزشهای علمی-کاربردی

کلید واژه های ماشینی : شاخصهای، توسعه، کاربردی، فرصتهای، نظام آموزش‌عالی شاخصهای سنجش نابرابریها، توسعه آموزشهای علمی، عدالت، برابری دست‌رسی به آموزش‌عالی نظام، اولویت‌بندی شاخصهای دست‌رسی، اجتماعی، فرصتهای برابر در توسعه، دست‌رسی برابر به فرصتهای آموزشی، اولویت شاخصهای توسعه آموزشهای علمی، نظام آموزشی، دست‌رسی، کار، دانشگاه، اقتصادی، شاخصهای سنجش نابرابریها در توسعه، شاخصهای اولویت‌دار، عدالت آموزشی، مراکز آموزش، عواقب توسعه آموزش بدون توجه، توزیع، امکان اولویت‌سنجی مناطق کشور، عدالت آموزشی و برابری، جهت تأسیس دانشگاههای علمی، شاخصهای اجتماعی و دسته‌بندی، آموزش عالی، امکانات آموزشی

در این مقاله شاخصهای اولویت‌دار برای دسترسی به فرصتهای برابر برای توسعه آموزشهای علمی-کاربردی تعیین شده است.نگارنده جهت ارائه‌ این شاخصهای تحت مفهوم شاخص،عدالت آموزشی و برابری دسترسی به آموزش‌عالی نظام آموزشهای عملی-کاربردی را تبیین نموده است. ضمن تعریف شاخصهای اجتماعی و دسته‌بندی و بکارگیری شاخصها،به تحلیل مسئله دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش پرداخته و پس از بیان ضرورتهای توسعه این آموزشها،عواقب توسعه آموزش بدون توجه به فرصتهای برابر را ارزیابی و تحلیل نموده است. در پایان،باتوجه به جهت‌گیری خاص دانشگاه علمی-کاربردی در نظام آموزش‌عالی شاخصهای سنجش نابرابریها در توسعه آموزش‌عالی را معرفی و در چهار گروه عمده،دسته‌بندی نموده باتوجه به آنها،متدولوژی اولویت شاخصهای توسعه آموزشهای علمی-کاربردی را از دیدگاه دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی،ارائه نموده و نهایتا با تعین شاخصهای اولویت‌دار امکان اولویت سنجی مناطق کشور را جهت‌ تأسیس دانشگاههای علمی-کاربردی فراهم نموده است.

خلاصه ماشینی: "*ایجاد و توسعه مراکز آموزش‌عالی وابسته به دانشگاه‌ها در شهرستانهای دارای امکانات و قابلیتهای نسبی به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز مناطق و انتقال بعضی از رشته‌ها در مقطع بالاتر به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی در مراکز استانها به بیان دیگر،توسعه آموزش بدون توجه به فرصتهای برابر مشکلات بسیاری را در آموزش به وجود می‌آورد می‌توان به‌ برخی از آنها اشاره نمود: *افزایش بیکاری در کشور افزایش سالانه چند میلیون دانش‌آموز متوسطه به جمع‌ دیپمه‌های جویای کار علیرغم نیازهای بخش‌های‌ مختلف اقتصادی به نیروهای متخصص و آموزش دیده و در نتیجه،افزایش فاصله موجود از کشورهای توسعه یافته. متغیرهای مهمی از جمله امکانات زیربنایی لازم،مسائل‌ آموزشی،جمعیتی،فرهنگی و رفاهی،اقتصادی و وضعیت اقلیمی‌ و جغرافیایی در امر تأسیس هر نوع دانشگاه موثر است ولی‌ بخصوص برای دانشگاههای علمی-کاربردی می‌بایستی به‌ جهت‌گیری اصلی این نوع دانشگاه نیز توجه نمود و مسائل‌ ویژه‌ای مانند آموزش شاغلین مشاغل و حرف بالقوه و یا موجود در منطقه در زمینه ویژگی‌های عمومی و ذخائر منابع و امکانات‌ طبیعی هر شهرستان،مشخصات پایه‌ای کارکنان دولت در هر شهرستان،وضعیت اشتغال و بیکاری نسبت به کل جمعیت‌ شهرستان،توزیع شاغلین برحسب درجه مهارت،وضع سواد و میزان تحصیلات آنها و تأثیر آن بر فعالیتهای عمده اقتصادی، مراکز آموزش صنعتی و کشاورزی و به‌طور کلی امکانات فیزیکی‌ مثل محل آموزش تجهیزات،استاد و مدرس فنی و حرفه‌ای و علمی-کاربردی و نهایتا جذب فارغ التحصیلان آموزش‌عالی در بخشهای دولتی و فعالیتهای آموزشی در موسسات و مراکز دیگر را موردتوجه قرار داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.