چکیده:
کارآیی واثربخشی به عنوان برون داد نظامهای انسانی و سازمانی زمانی تحقق مییابد که فرایندهای کاری و رفتاری اطلاح شود و به راحتی بتوان بر فرایندها مدیریت نمود.رها نمودن فرآیندها منجر به شکلگیری کارآیی و اثربخشی پایینی شده و در زمانی که نتیجه حاصل گردید کار اصلاحی نمیتوان انجام داد،بنابراین منطقی این است که بر فرآیندهای انسانی،رفتاری و کاری مدیریت شود،در این صورت کارآیی و اثر بخشی تضمین میشود.در این راستا آنچه منجر به اثربخشی فرآیندها شده و آن را اصلاح مینمایند منابع انسانی توسعه یافته است یعنی از طریق پرورش منابع انسانی در ابعاد شغلی،رفتاری،استاندارد نمودن،خودآموزی و...میتوان به کارآیی و اثربخشی فرآیندها دسترسی پیدا نمود.براین اساس و باتوجه به نقش و اهمیت توسعه منابع انسانی در کارآیی و اثربخشی در این مقاله که حاصل تجارب عملی نگارنده است سعی بر آن است مفهوم توسعه منابع انسانی و ابعاد آن،شاخصهای کارآیی و اثربخشی تبیین و به نقش توسعه منابع انسانی در دستیابی به کارآیی و اثربخشی فرآیندها اشاره شود.
خلاصه ماشینی:
"رها نمودن فرآیندها منجر به شکلگیری کارآیی و اثربخشی پایینی شده و در زمانی که نتیجه حاصل گردید کار اصلاحی نمیتوان انجام داد،بنابراین منطقی این است که بر فرآیندهای انسانی،رفتاری و کاری مدیریت شود،در این صورت کارآیی و اثر بخشی تضمین میشود.
یکی از ابعاد توسعه منابع انسانی در توسعه کیفیت این است که کارکنان یاد بگیرند تواما به کارآیی و اثربخشی بعضی از مواقع اثربخشی و کارایی فرایندها تحت تاثیر بحران هایی که به وجود میآید کاهش مییابد،به عنوان مثال توقف خط تولید به صورت غیرمتعارف،بروز حوادث ناشی از کار،بروز آلودگی ها،غیراستاندارد شدن روند کار از جمله عواملی هستند که به شکل فرآیندی تاثیر نامطلوبی بر اثربخشی و کارآیی دارد.
5. مهارت خوشحال نمودن مشتری از طریق اصلاح فرآیندها یکی از معیارهای کارآیی و اثربخشی فرایندهای سازمانی این است که به راحتی بتواند رضایت مشتریان را به خوشحالی آنان تبدیل و دائما سطح آن را ارتقا داد،خوشحال نمودن مشتریان مهارتی است که کل کارکنان سازمان بایستی به آن مجهز شوند و آن را در فرآیندهای کاری و سازمانی پیاده نمایند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 5:ارتقا کارآیی و اثربخشی فرآیندها از طریق مدیریت بر گلوگاههای بحرانزا فرآیندی مهارت خوشحال نمودن مشتری از طریق اصلاح فرایندها موجب افزایشس کارآیی و اثربخشی فرآیندهای سازمانی میشود: *تسریع درک انتظارات مشتری *ارائه خدمات سریع و بهرهور به مشتریان *ایجاد انتظارات مطلوب در مشتریان *تعیین حد رضایت و خوشحالی مشتریان به شکل فرآیندی *جوابگویی سریع و منطقی به مشتریان *خلق ارزشهای جدید برای مشتریان 6."