Skip to main content
فهرست مقالات

رویکردی برای بخش بندی بازار، زیربنای فعالیتهای بازاریابی

نویسنده:

(10 صفحه - از 107 تا 116)

کلیدواژه ها : مزیت رقابتی ،روشهای آماری ،بخش‌بندی بازار ،روشهای خرید ،بخش‌بندی

کلید واژه های ماشینی : بخش‌بندی ،بازار ،بخش‌بندی بازار ،اهداف بخش‌بندی و معیارهای بخش‌بندی ،بازاریابی ،مزایا و اهداف بخش‌بندی ،مصرفی ،مشتریان ،متغیرهای بخش‌بندی بازار سازمانی ،بخش‌بندی بازار سازمانی ،شناسائی ،رویکردهای بخش‌بندی بازار کالاهای مصرفی ،متغیرهای بخش‌بندی بازار مصرفی ،محصولات ،طبقه‌بندی ،معیار ،مزیت رقابتی ،سازمانها ،بازار هدف و نحوه طبقه‌بندی ،نگرش ،بازار مصرفی ،شناسایی بازار هدف ،مصرف‌کنندگان ،تئوری بخش‌بندی بازار ،فرایند بخش‌بندی ،معیارهای بخش‌بندی مطرح ،بازار سازمانی ،هدف ،تجزیه و تحلیل ،متغیرهای

برای دستیابی به استراتژیهای توسعه بازار،بهره‌گیری از رویکردهای بخش‌بندی بازار کالاهای مصرفی ضروری است.در این مقاله،تئوری‌ بخش‌بندی بازار،فرآیند بخش‌بندی،ضرورت،مزایا و اهداف بخش‌بندی و معیارهای بخش‌بندی مطرح،بررسی و تحلیل می‌شوند.هدف از این‌ کار تبیین نگرش تخصصی و استفاده از فنون بنیادی برای شناسایی بازار هدف و نحوه طبقه‌بندی آن برای دستیابی به سهم بهینه بازار مصرفی‌ برای برآوردهای بنگاه‌های اقتصادی است.

خلاصه ماشینی:

"صاحب‌نظران بازاریابی و محققان بخش‌بندی،مزایای‌ متعددی را برای بخش‌بندی ذکرنموده‌اند که در این قسمت به‌ برخی از آنها اشاره می‌نمائیم: پروفسور مک دونالد مزایای زیر را برای بخش‌بندی لحاظ می‌نماید: *تشخیص تفاوت‌های موجود میان مشتریان،همچون‌ کلیدی برای بازاریابی موفق است،بصورتی‌که می‌تواند تطابق بیشتر و نزدیک‌تری میان نیازهای مشتریان با محصولات و خدمات شرکت،ایجاد نماید. به عبارت دیگر،این معیار اشاره به حدی‌ دارد که قادر به شناسائی بخشها هستیم لذا باید تفاوتهائی میان اعضا بازار وجود داشته و این تفاوتها بواسطه روشهای سنتی جامع‌آوری داده(نظیر پیمایش‌ها) قابل سنجش باشند. *طبقه‌بندی‌ تجزیه و تحلیل تبعیض‌آمیز،رگرسیون چندگانه،منطق‌ چند متغیری‌01،مقیاس‌بندی چندبعدی‌11 هریک از این تکنیکهای آماری و دیگر تکنیک‌هائی که‌ نامی از آنها برده نشد را می‌توان جهت پیمایش داده‌ها و در ایجاد بخشهای بازار به کار گرفت،درضمن ناگفته نماند که هر تکنیک،مزایا و معایب خاص خود را دارد و بدین خاطر،مطالعات‌ بخش‌بندی عموما مستلزم استفاده از دو یا چند روش،جهت‌ ایجاد بهترین نتیجه می‌باشند و تقریبا درهر موردی، تکینیک‌های متعدد باید قبل از انتخاب بهترین راه تست‌ شوند. نتیجه‌گیری از آنجا که بازاریابان پل ارتباطدهنده محیط بیرونی‌ بنگاه‌های اقتصادی با محیط درونی آنها هستند،ضرورت ایفای‌ نقش این تعامل برای سازمانها،درک بازار،پیش‌بینی دقیق‌ رفتارها و عکس العمل‌های مولفه‌های بازار،افزایش احتمال‌ کشف و آشکارسازی فرصتهای جدید است زیرا همه مشتریان‌ احتیاجات مشابهی ندارند و با طبقه‌بندی آنها هریک از طبقات‌ را می‌توان به عنوان هدف انتخاب و آمیخته مناسب بازاریابی‌ مجزا برای آنها تبیین نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.