چکیده:
میان فرآیند آموزشی و سایر فعالیتهای خدماتی تفاوت عمیقی وجود دارد.یکی از شاخصهای مهم آن نیاز به تیمهای مدرسین و همچنین تیمهای متشکل از مدرسین و دانشجویان است.مدیریت به منظور همکاری فی مابین دانشجویان و مدرسین باید فلسفه TQM و ضرورت اجرای آن را مطرح نموده و در ارزیابی و پیشرفت آموزش از دانشجویان استفاده نماید.
این مقاله ضمن اشاره به کنترل در آموزشعالی و روشهای آماری آن،چرخه دمینگ را به منظور برقراری کیفیت بیان مینماید.
خلاصه ماشینی:
"مدیریت به منظور همکاری فی مابین دانشجویان و مدرسین باید فلسفه TQM و ضرورت اجرای آن را مطرح نموده و در ارزیابی و پیشرفت آموزش از دانشجویان استفاده نماید.
واژههای کلیدی مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) ،آموزشعالی مقدمه کیفیت آموزشعالی در هر کشوری یکی از ارکان توسعه علوم و اقتصاد اجتماعی بوده دستیابی به کیفیت عالی در آموزش باید بخشی از استراتژی و خطمشی هر کشور باشد.
براساس منشور TQM ،این فرآیندها میتونند به وسیله: استقرار چرخه کیفیت دمینگ(برنامهریزی2،اجرا3، بررسی4،اقدام اصلاحی5) رویکرد ایشیکاوا6(نمودار علت و معلول) استانداردسازی داخلی کنترل آماری فرآیند آموزش مداوم اساتید(مدرسین) بهینهسازی هزینهها ارزشآفرین شوند.
مدیریت به منظور همکاری فی مابین دانشجویان و مدرسین باید فلسفه TQM و ضرورت اجرای آنرا مطرح نمود و در ارزیابی و پیشرفت فرآیند آموزش از دانشجویان استفاده نماید.
این فهرست شامل موارد زیر است: *برنامه زمانبندی فعالیتها *مستندات(استانداردهای)مورد نیاز *معیارهای انتخاب *شاخصهای کنترل بکارگیری روشهای اجرایی فوق مسئولیتهای افراد درگیر با فرآیند را تعیین میکند.
شایان ذکر است این نقش ویژه مدرسین و انتخاب مناسب آنها از فعالیتهای بسیار تاثیرگذار در کیفیت آموزشعالی میباشد.
کیفیت فرآیند آموزش دارای معیارهای قابل اندازهگیری و غیر قابل اندازهگیری است که بطور شفاف جهت انتخاب کارکنان و تعیین کیفیت مناسب مدرسین فراهم شدهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1:تفاوت سطح کیفیت میان دانشگاهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2:اولین مانع کیفیتنتیجهگیری باتوجه به پیچیدگی،پویایی و خاص بودن فرآین آموزش، اجرای سیستم کیفیت بوسیلهء TQM در آموزش از یکطرف مهم و از طرف دیگر خیلی مشکل است.
Macedonia, Faculty of Economics,Skopje,R."