Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد تکنیکهای آینده نگری و آینده نگاری در برنامه ریزی استراتژیک

نویسنده:

ISC (6 صفحه - از 13 تا 18)

کلیدواژه ها : رقابت ،آینده‌نگری ،آینده ،آینده‌نگاری ،مدیریت تکنولوژی

کلید واژه های ماشینی : آینده ،آینده‌نگاری ،استراتژیک ،سازمان ،آینده نگاری در برنامه‌ریزی استراتژیک ،زمان ،فرآیند ،مدیریت استراتژیک ،توجه به فرآیند آینده‌نگاری ،مدیریت ،فرصتها ،تهدیدت ،ترسیم ،فرآیند آینده‌نگاری تعریف هدف ،ترسیم شرایط آینده و ل ،آینده‌نگاری در برنامه‌ریزی استراتژیک ،بررسی آینده‌نگری در مدیریت استراتژیک ،تعیین اولویت ،طرح ،کاربرد تکنیکهای آینده‌نگری ،فرصتها و تهدیدهایی ،سناریو در زمان حال ،اجرای آینده‌نگاری ،چشم‌انداز ،اجرای آینده‌نگاری تعیین ،تفکر ،اهداف ،تغییرات ،کلی ،توسعه

آینده‌نگری تلاشی است برای ترسیم وضعیت سازمان در ابعاد مختلف بنحوی که استراتژی‌های قابل طرح‌ریزی برای آینده سازمان متناسب با اوضاع زمانی خود باشد و کمترین انحراف را داشته باشد و با کمترین تغییرات بتواند در زمان خود اجرا شود بطور کلی ترسیم شرایط آینده و ل‌ بصورت سناریو در زمان حال برای سازمان چه از لحاظ شرایط داخلی و چه از لحاظ خارجی و نیز فرصتها و تهدیدهایی که زاسمان با آنها مواجه‌ خواهد شد و از همه مهمتر در شرایط آینده چه فرصتهایی را می‌توان برای سازمان ایجاد کرد زیرا تمامی فرصتها موجود نیستند،بعضی از آنها را باید خلق کرد و جلوی تولد برخی از تهدیدت را از قبل گرفت.در این مقاله ضمن توجه به فرآیند آینده‌نگاری،اهداف و ضرورتهای آن، چگونگی این فعالیت را در دو نمونه انجام شده بازگو خواهیم کرد.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) کاربرد تکنیکهای آینده‌نگری و آینده‌نگاری در برنامه‌ریزی استراتژیک نویسنده: افشین ایرجی‌ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره‌وری چکیده آینده‌نگری تلاشی است برای ترسیم وضعیت سازمان در ابعاد مختلف بنحوی که استراتژی‌های قابل طرح‌ریزی برای آینده سازمان متناسب با اوضاع زمانی خود باشد و کمترین انحراف را داشته باشد و با کمترین تغییرات بتواند در زمان خود اجرا شود بطور کلی ترسیم شرایط آینده و ل‌ بصورت سناریو در زمان حال برای سازمان چه از لحاظ شرایط داخلی و چه از لحاظ خارجی و نیز فرصتها و تهدیدهایی که زاسمان با آنها مواجه‌ خواهد شد و از همه مهمتر در شرایط آینده چه فرصتهایی را می‌توان برای سازمان ایجاد کرد زیرا تمامی فرصتها موجود نیستند،بعضی از آنها را باید خلق کرد و جلوی تولد برخی از تهدیدت را از قبل گرفت. برای بررسی اهمیت آینده‌نگری در مورد یک کسب و کار سئوالاتی که ممکن است پیش آید می‌تواند به شرح ذیل باشد: *سرعت تغییرات روز به روز سریعتر می‌شود آیا کاری برای‌ کسب و کارتان انجام داده‌اید؟ *دوست دارید کسب و کارتان در سال 0102 در چه وضعیتی باشد؟ *آیا اهداف مورد نظر شما بزرگ هستند،قابل توجه و بلند پروازانه می‌باشند؟ *آیا می‌توان با یک برنامه‌ریزی آینده موفقی داشت؟ البته برای ایجاد الگوها در سازمانهای دانش‌مدار،ملزومات‌ مورد نیاز عبارتند از: *چشم‌انداز *شناخت *رشد *ابداع و خلاقیت *سرمایه‌گذاری محیط برای سازمانهای دانش‌مدار بسیار پیچیده است،که‌ باید تئوریهای مختلف مطرح را با مبارزه طلبی به یک تئوری‌ مفید تبدیل کرد. نتیجه‌گیری آینده‌نگری و آینده‌نگاری ابزاری مفید برای تدوین‌ استراتژی خواهد بود به این روشن سناریوهای محتمل در آینده‌ ترسیم می‌شوند و براساس آنها استراتژی‌ها مشخص می‌گردند بدین صورت اگر تهدیدی در آینده متوجه سازمان باشد از هم‌ اکنون در پی یافتن راه حل مقابله با آن برآئیم و اگر فرصتی در آینده پدید آید از هم‌اکنون برای استفاده از آن برنامه‌ریزی‌ کنیم و حتی چگونه جلوی تولید تهدیدات را بگیریم و باعث‌ خلق فرصت‌ها بشویم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.