Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با رویکرد تحقیق کیفی

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 15 تا 24)

کلیدواژه ها : تحقیق کیفی ،تحقیق کمی ،مطالعات تطبیقی ،متدولوژی رویکرد تحقیق

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، تحقیق کیفی، حقیق کیفی، رویکرد تحقیق کیفی، محققان کیفی، محققان کیفی در جمع‌آوری اطلاعات، معلمها، جمع‌آوری، اطلاعات جمع‌آوری، رفتار، جمع‌آوری اطلاعات، تحقیق کیفی و تحقیق کمی، اهداف محقق کیفی، مردم، علمی، مطالعه، تفاوت، مدرسه، رویکرد تحقیق کیفی مطرح، تفاوت تحقیق کیفی، تحقیق کیفی ویژگیهایی، اجتماعی، تحقیق کیفی و کمی، نظری، والدین، آشنایی با رویکرد تحقیق، محققان کیفی تمای، امکان استفاده از تحقیق کیفی، موضوع، خوب

در این گردآوری من تعریف تحقیق،برای تحقیق کیفی ویژگیهایی بدین شرح بر شمرده‌اند:ماهیت طبیعی،توصیفی مبتنی بر تصاویر و الفاظ، فرآیند محوری تا محصول محوری،مقایسه‌ای و تطبیقی،برداشت و با توجه به زمینه و غیرساختار یافته در ادامه سئوالات قابل طرح پیرامون رویکرد تحقیق کیفی مطرح و به آنها پاسخ داده شده است.محور سئوالات عبارتند از:امکان استفاده از تحقیق کیفی و کمی بصورت همزمان،علمی بودن تحقیق کیفی،تفاوت و تشابه محقق کیفی با بعضی شغلها،قابلیت تعمیم یافته‌های کیفی،تأثیر محقق در نتایج تحقیق کیفی،تأثیر محقق در تغییر احتمالی رفتار مردم مورد مطالعه،امکان پذیری مقایسه دو تحقیق کیفی،اهداف محقق کیفی، تفاوت تحقیق کیفی و تحقیق کمی،و....مطالعه این نوشته،اطلاعات اولیه خوبی پیرامون تحقیق کیفی به علاقمندان به آشنایی عمومی با این‌ رویکرد تحقیق در مقایسه با تحقیق کمی ارائه می‌دهد.

خلاصه ماشینی: "وقتی اطلاعاتی که با هم مرتبط هستند به صورت موضوعی‌ ارائه شده باشند،(مثل بایگانی اداری)آنها(محققین)می‌خواهند بدانند که کجا،چطور و تحت چه شرایطی به وجود آمده‌اند،این‌ وقایع از چه رویدادهای تاریخی و چه حرکاتی مجزا هستند؟ برای محققان کیفی جدا کردن عمل(واژه یا وضعیت)از زمینه آن،به منزلهء از دست دادن مفهوم واقعی آن است. محققان کیفی بیشتر فرآیند را مد نظر دارند،تا خروجیها و محصول را *مردم چطور مذاکره و گفتگو می‌کنند؟فلان عنوان و مارک‌ چطور به کار می‌رود؟ *چطور تصورات ما به عنوان بخشی از آنچه ما آنرا"افکار عمومی‌"تلقی می‌کنیم،می‌شوند؟ *روند طبیعی و تاریخی وقایع مورد مطالعه و بررسی چیست؟ برای مثال طبق مطالعاتی در مدارس،محققان برخورد معلمها با انواع بچه‌ها را آزمودند و سپس بررسی کردند که این‌ برخوردها در فعالیتهای روزانه دانش‌آموزان چه تأثیری دارد آنگاه تأثیر این برخوردها را در فعالیتهای روزانه آنها سنجیدند و اینکه چطور در تبدیل به روابط اساسی‌تر(بین معلم و دانش‌آموز)مؤثر است. محققان کیفی تمای دارند اطلاعاتشان را بصورت‌ مقایسه‌ای مورد بررسی قرار دهند آنها از یافته‌ها و مدارک برای قبول یا رد فرضیه‌هایی که‌ قبلا به دست آورده‌اند استفاده نمی‌کنند،بلکه اطلاعاتی را که به‌ طور دقیق جمع‌آوری شده،با هم دسته‌بندی می‌کنند. محققان کیفی تمایل دارند اعتبار را به عنوان انطباق بین آنچه آنها به صورت اطلاعات جمع‌آوری‌ می‌کنند یا آنچه به طور حقیقی در موقعیت مورد بررسی مورد مطالعه قرار می‌دهند،مشاهده کنند تا سازگاری حقیقی حاصل از مشاهدات متفاوت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.