Skip to main content
فهرست مقالات

نقش توسعه منابع انسانی برای کسب مزیت رقابتی در فضای جهانی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 151 تا 162)

کلیدواژه ها :

جهانی شدن ،مزیت رقابتی ،توسعه منابع انسانی ،کسب‌وکار

کلید واژه های ماشینی : مدیران، توسعه، کارکنان، مدیریت، توسعه منابع انسانی، کسب مزیتهای رقابتی، تکنولوژی، منابع انسانی، مدیریت منابع انسانی، کسب

محیط بین المللی به سرعت در حال تغییر است.هیچ چیز ثابتی وجود ندارد:عواملی که دیروز سبب موفقیت بودند ممکنم است در دنیای فردا سبب شکست شوند.رهبران کنونی باید برای ایجاد مدلهای نوین مدیریتی مسئولیتهایی به عهده بگیرند،زیرا بسیاری از فرضیاتی که مطابق‌ آنها عمل می‌کردند در حال منسوخ شدن است.رقابت بین المللی و نیاز به تجارتی کارآمد در عرصه فرامل‌شیتی سبب شده است تا بسیاری از سازمانها و دولتها بیش از بیش به نگرش جهانی و تغییرات سریع تکنولوژی و تغییر در بعد زمان توجه جدی نمایند.سرعت و کیفیت پاسخگویی‌ به نیازهای مشتریان در سطح جهانی،تا حد زیادی روی تعیین برنده بعدی در عرصه تجارت،اثر گذاشته است.پیشرفت فنون تکنولوژیک در سطح جهانی بیش از هر دوره‌ای در تاریخ بشری است.در عرصه فعالیتهای اقتصادی جهانی،رقبای قدرتمند جدیدی در حال ظهورند،شرایط رقابتی جهانی به زودی از بین المللی شدن شرکتهای خدماتی تاثیر می‌پذیرد و تا حد زیادی باعث پیشرفت ظهور تکنولوژیهای چند ملیتی‌ خواهند شد. جهانی شدن به پذیرش این نکته اشاره دارد که فرهنگهای گوناگون بر سبک و سیاق مدیریت اثر گذاشته و به مزایای رقابتی شرکتهای جهانی‌ کمک می‌کنند.هرچند ممکن است بطور تئوریک،جهانی شدن با استفاده از تئوریهای مدیریتی متناقض به نظر برسد،اما سبب یافتن نگرشهای‌ کارآمد مدیریتی می‌شود.مدیریت منابع انسانی جهانی برای تربیت و مدیریت بر پرسنلی که در بخشهای استراتژیک و عملیاتی با تناقضاتی‌ مواجه هستند و نیز برای کسانی که توانایی مدیریت کردن بر فرهنگهای گوناگون را دارند،قالب سازمان یافته مناسبی ارائه می‌کند.

خلاصه ماشینی:

"به منظور موفق ماندن در دوره جدید جهانی شدن، موسسات باید هدف خود را فراملی قرار داده استراتژیهایی را که‌ تمایل به موفق شدن رقابت در عرصه جهانی دارند انتخاب نمایند تکمیل استراتژیهای موفق جهانی،نیازمند توجه دقیق به‌ مدیریت بر تضادهای فکری ایجاد شده در بین منابع انسانی و حفظ نقاط قوت فرهنگ سازمانی است. بازار کار(محیطی) در ارتباط با عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار یافتن‌ پاسخ به سوالات زیر ضرورت خواهد داشت:*عرضه *پروندهای مهم جمعیتی کدامند؟ *عرضه بالقوه بازگشتیها به بازار کار چه میزان است؟ *احتمال عرضه جاری و آینده دانش آموختگان مدارس و دانشگاه‌ها چه میزان است؟ *چه تعداد بیکار و با چه مهارتهایی وجود دارد؟*تقاضا *ساختار استخدامی چگونه است؟ *آیا تسهیلات و کمکهای مالی خاصی برای بازآموزی وجود دارد؟ *پستهای خالی موجود کدامند؟ *در مقایسه با شرکت مورد نظر شرایط و مقررات‌ استخدامی در سایر شرکتها چگونه است؟*مسایل بازار کار *نحوه واکنش مدیران شرکتها نسبت به مشکلات جذب و نگهداشت چگونه است؟ *روند رشد کسب‌وکارهای کوچک چگونه است؟ *بازار نیروی کار کشور بر منطقه چه تاثیری می‌گذارند؟ *چه پروژه‌های زیر بنایی در دست اقدام و یا در حال‌ برنامه‌ریزی وجود دارد که بر شرکت مورد نظر به طور مستقیم یا از طریق رقابت در کسب مهارتها تاثیر خواهد نهاد؟ *رونهای شغلی *چه تحولات جمعیت شناختی و مهارتی بر گروه‌های مهارتی‌ ذیربط تاثیر می‌گذارند؟ *دلالتهای ضمنی تحولات مذکور بر واحد/شرکت مورد نظر کدامند؟نتیجه‌گیری *رقابت روزافزون در بازارهای جهانی قطعا شرکتهای ما را تحت فشار قرار خواهد داد بنابراین ضرورت دارد این‌ صنایع از طریق راهبردهای کسب‌وکار خود،برای نوآوری، ارتقاء کیفیت و کاهش هزیه به مزیت رقابتی لازم دست‌ یابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.