چکیده:
تولید ناب یک رویکرد کلنگر برای بقای سازمانها در فضای رقابتی امروزی میباشد.در تولید ناب میتوان محصولات جدید را سریعتر،با نیروی کمتر و همچنین خطاهای کمتر تولید کرد.در تولید ناب تلفات به سمت صفر میل میکند و این امر یکی از اصلیترین اهداف ناب بودن میباشد. تولید ناب با رویکردی کلنگر،تمامی بخشهای زنجیره تامین و عرضه محصولات را تحت تاثیر قرار داده و بهبودی همهجانبه در آنها ایجاد میکند.تولید ناب ترکیبی از بهترین مشخصههای تولید دستی و تولید انبوه است،توانایی کاستن از هزینههای هر واحد کالا،بهبود کیفیت به طور چشمگیر در عین فراهم آوردن تنوع فزایندهای از محصولات و اقدامات چالشگرانه و به دور از یکنواختی از اصلیترین عوامل ناب بودن میباشد.با این اوصاف کمتر سازمانی است که به فکر پیادهسازی مفاهیم ناب در سازمان خود نباشد،ولی براستی چگونه میتوان ناب بودن را در یک سازمان سنتی،با ساختارهای سلسلهمراتبی و فرایندهای ناکارآ،غیر قابل انعطاف و با لختی بسیار در پاسخگویی به نیازهای سریع بازار تجربه کرد و تحقق بخشید؟ این مقاله میکوشد تا نشان دهد چگونه میتوان با سرعتی زیاد،سازمان را دگرگون کرده و آن را به سمت ناب بودن سوق داد.راهی که به مدد مهندسی مجدد فرایندها هموار شده و امکانپذیر خواهد بود.در این مقاله نشان داده میشود که چگونه میتوان با تکنیکی چون مهندسی مجدد،سازمانی با معیارهای ناب ایجاد کرد.در این راستا در انتها نیز یک چارچوب پیشنهادی برای تحقق مفهوم ناب به کمک مهندسی مجدد فرایندها ارائه داده خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"هنگامی که سازمانی ناب شدن را در دستور کار قرار میدهد و دیرهنگام به نتایج دلخواه خود میرسد،باید توجه داشته باشد که این امر، ناشی از کندی انجام وظیفهها نیست بلکه در چگونگی پیوند فرایندها است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در شکل فوق نیز مشهود میباشد با ایجاد بهبود در فرایندها میتوان در کوتاهمدت سازمان را نجات داده و جایگاه نسبتا قابل قبولی برای سازمان ایجاد کرد ولی اگر سازمان برای بلندمدت خود اهدافی دارد و به دنبال ناب بودن به مفهوم واقعی کلمه در بازه زمانی فشرده میباشد،باید هرچه سریعتر جایگاه خود را ارتقاء بخشد به کلاس جهانی برساند و این امر به مدد مهندسی مجدد فرایندها سهلالوصولتر خواهد بود.
تغییرات در ساختار سازمانی که به هنگام نابسازی سازمان بسیار محتمل خواهد بود نیز ممکن است ضرورت ایجاد تغییرات در فرایندها و طراحی دوباره آنها را ملموستر نماید و در نهایت تغییرات موردنظر درفرایندها،روشها،مهارتها و رفتارها نیز میتوانند از جمله عوامل داخلی انتخاب مهندسی مجدد به عنوان ابزاری قوی،منعطف و سریع به هنگام نابسازی سازمان به شمار روند.
با توجه به تغییرات سریع محیط کسبو کار اکثر سازمانها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابتی امروزی باقی بمانند به ناچار میبایست از روشهایی چون تولید ناب بهره بگیرند،ولی تحقق مفاهیم ناب در یک سازمان سنتی،با ساختارهای سلسلهمراتبی و فرایندهای ناکارآ و همچنین غیر قابل انعطاف و کند،اگر ناممکن نباشد،بسیار دور از دسترس و مستلزم صرف زمان و هزینه بسیاری خواهد شد."