چکیده:
در این مقاله پس از تعریف سازمانهای یادگیرنده ویژگیهای بارز چنین سازمانهایی ارائه گردیده و به دنبال آن ویژگیهای سازمانهای تندآموز ذکر شده است.پس از مرور نقش عناصر تعیینکنندهای مانند رهبری،فرهنگ،اطلاعات و تکنو لوژی در یادگیری سازمانی،استراتژی ایجاد سازمان یادگیرنده به صورت فرمولی بیان شده و اجزاء آن مورد بحث قرار گرفته است.در نهایت پرسشنامه ارزیابی سازمان یادگیرنده ارائه گردیده که پاسخگویی به آن میتواند نقاط قوت و ضعف یک سازمان را در رسیدن به وضعیت سازمان یادگیرنده نمایان سازد.
خلاصه ماشینی:
""یادگیری سازمانی" و استراتژی ایجاد"سازمان یادگیرنده" نویسندگان: دکتر عصمت مسعودی ندوشن استادیار دانشگاه آزاد اسلامی حسن جوانشرق دانشجوی کارشناسی ارشد سیستمهای اقتصادی-اجتماعی چکیده در این مقاله پس از تعریف سازمانهای یادگیرنده ویژگیهای بارز چنین سازمانهایی ارائه گردیده و به دنبال آن ویژگیهای سازمانهای تندآموز ذکر شده است.
1. ویژگیهای سازمان یادگیرنده سازمانی که از راه یادگیری به شیوهای فعال خود را متحول میکند و توسعه میبخشد دارای ویژگیهای زیر است: @فرهنگ آن بر انعطاف،گشودگی،استقلال و همکاری تأکید دارد.
عناصر مؤثر در یادگیری سازمانی اکثر مدلهای سازمانهای یادگیرنده بر عناصر زیر تأکید دارند: @مدیریت و رهبری @فرهنگ @سیستماهی ارتباطی،اطلاعات و آگاهی @ساختار سازمانی و سیستمهایی که برای تسهیل و ابزارسازی تغییر بکار میرود،نظیر تکنو لوژی.
مدیریت و رهبری در سازمانهای یادگیرنده،رهبران و مدیران تسهیلکننده و حامی موارد زیر در جهت یادگیری و توسعه افراد و گروهها بودهاند: @مدلسازی سیستمهایی که یادگیری را تسهیل میکنند @تشویق افراد برای خلق ایدههای جدید @اطمینان از اشاعه و انتشار یادگیری و دانش در سازمان @آزادسازی منابع در جهت تعهد سازمان به یادگیری @مشارکت در یادگیری مدیران قدرت فوق العادهای برای ایجاد محیط یادگیری مؤثر دارند،آنها میتوانند سیستمی ایجاد نمایند که یادگیری را تشویق کند.
در اینجا سازمان یادگیرنده به عنوان سازمانی که به طور مستمر،از طریق خلق و پرورش سریع قابلیتهای مورد نیاز جهت دستیابی به موفقیتهای آتی توسعه مییابد،تعریف میشود.
به کمک شناسایی و تعریف دقیق عناصر مورد نیاز برای دستیابی به یادگیری سازمانی،فرمول زیر جهت ایجاد سازمان یادگیرنده توسعه داده شده است: اجراxابتکارxاطلاعاتx(استانداردها/برنامه)xرهبر با بینش-سازمان یادگیرنده در این فرمول هر عنصر،مطلقا ضروری است،اما اینکه چقدر سازمان برای پی بردن به هریک از عناصر تلاش میکند، بستگی به هویت متمایز آن دارد."