Skip to main content
فهرست مقالات

شاخصهای جامع ارزیابی اعتبار و روایی تحقیقات کیفی در چارچوب پارادایم واقع گرا

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 77 تا 86)

کلیدواژه ها :

روش‌شناسی ،تحقیقات بازاریابی ،روشهای کیفی ،مورد پژوهی

کلید واژه های ماشینی : پارادایم، ارزیابی، شاخص، رویکرد علمی پارادایم واقع‌گرا، معیار، واقع‌گرا، پارادایم واقع‌گرا، پارادایم واقع‌گرا در تحقیقات بازاریابی، تحقیقات، اعتبار

هدف از این مقاله،ارائه شاخصهایی برای بررسی روایی و پایانی تحقیقات کیفی با رویکرد علمی پارادایم واقع‌گرا ارائه می‌کند.شش معیار جامع و مستقل برای ارزیابی و قضاوت تحقیقات واقع‌گرا ارائه می‌شوند.این معیارها بر پایه اجزاء پارادایمهای علمی‌"هستی‌شناسی‌1،معرفت‌شناسی‌2و روش‌شناسی‌3"ترسیم می‌گردند.دو شاخص اول،در زمره پارادایم جزء هستی‌شناسی بوده،و از نظر ذاتی،احتمالا دارای اعتبارند.شاخص سوم‌ از پارادایم جزء معرفت‌شناسی بوده،که شامل هر پارادایم جزءشناسی می‌شود که به تجزیه و تحلیل عمومی و اعتبارسازی روش تحقیق‌ مربوط می‌گردد و معیارها در پارادایمهای مختلف با هم مقایسه می‌شوند.خصوصا پارادایمهای واقع‌گرا.ساخت‌گرا/4مثالی نیز از کاربرد معیارها ارائه شده است.در بخش نتیجه‌گیری،چنین گفته می‌شود که معیارهای بیان شده باعث انطباق پارادایم واقع‌گرا در تحقیقات بازاریابی،شبکه‌ها و ارتباطات بازار و ارزیابی آنها خواهد شد.

خلاصه ماشینی:

"ازاین‌رو،اثبات‌گرایان خود را از جهانی که مورد مطالعه قرار می‌دهند جدا می‌کنند،در حالی که‌ محققان سه پارادایم دیگر بر این باورند که می‌بایست تمامی‌ خصایص و ویژگیهای دنیای واقعی را تا درجه‌ای فهمید و آنها را به موضوع تحقیق مربوط ساخت. به طور خاص تمایز بین دو پارادایم کیفی از واقع‌گرا و ساخت‌گار توسط Stake (5991)،به کلامی دیگر باورهای محقق به منظور تحقق ساخت‌گرا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. به‌ طور خلاصه،تحقیقات کیفی با این سه پارادایم صورت می‌گیرد و واقع‌گرا،یکی از مهمترین آنها برای محققان بازاریابی است. در آن صورت حالتهای تحقیق،زمانی که‌ پدیده‌های پیچیده قبلا به طور کامل درک شده‌اند و قابل تعمیم‌ به جمیعت مورد مطالعه باشند،معادله مدلسازی ساختاری‌51، شاید تنها تکنیک تحلیل مناسب برای محقق واقع‌گرا برای‌ بکارگیری باشد،زیرا دو خاصیت دارد: 1. 2. شش شاخص برای قضاوت برای ارزیابی کیفی‌ تحقیقات واقع‌گرایانه به دلیل آنکه پارادایم یک جان‌بینی خاص است،ارتباط بین هستی‌شناسی،معرفت‌شناسی و روش‌شناسی،کیفیت‌ تحقیقات علمی انجام شده در حوزه پارادایم مورد بررسی،به‌ وسیله ادبیات همان پارادایم قابل قضاوت است،به طور مثال‌ محققان اثبات‌گرا اعتبار داخلی‌61،روایی‌71را در نظر گرفته و اعتبار ساخت‌81و اعتبار خارجی‌91را شاخص ارزیابی کیفی‌ می‌دانند[]. به همین منوال،معیارهای تحقیق کیفی در حالت عمومی که توسط(4991) Miles,Huberman بیان شده‌ است،در ستون‌ vi جدول 2 آورده شده‌اند معیار آنها،شناسایی‌ اندکی از اختلافات بین تحقیقات ساخت‌گرا و واقع‌گرا را می‌دهد و بنابراین ارجاع کمتری در ستون‌ vi در بحث زیرین ارائه شده‌ است. شباهت زیادی به‌ اعتبار ساختاری تحقیقات اثبات‌گرا دارد و بیانگر میزان دقت در اندازه‌گیری اطلاعات در مورد ساختارهای تئوری ارائه شده در تحقیق است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.