Skip to main content
فهرست مقالات

شاخصهای جامع ارزیابی اعتبار و روایی تحقیقات کیفی در چارچوب پارادایم واقع گرا

نویسنده: ؛ ؛

کلیدواژه ها : روش‌شناسی ،تحقیقات بازاریابی ،روشهای کیفی ،مورد پژوهی

کلید واژه های ماشینی : تحقیقات کیفی ،پارادایم واقع‌گرا در تحقیقات ،پارادایم واقع‌گرا ،واقع‌گرا ،شاخصهای جامع ارزیابی اعتبار ،تحقیقات واقع‌گرا ،تحقیقات بازاریابی ،ساخت‌گرا ،اثبات‌گرا ،ارزیابی تحقیقات واقع‌گرا ،پارادایم علمی ،ارزیابی کیفی ،پارادایمهای علمی ،پارادایمهای واقع‌گرا ،پدیده‌های اجتماعی ،روش تحقیق ،تحقیقات اثبات‌گرا ،هستی‌شناسی واقع‌گرا ،رویکرد واقع‌گرا ،ارائه شاخصهایی ،جهان واقع‌گرا ،ارزیابی و قضاوت تحقیقات ،انتقال فناوری ،معیارهای ارزیابی تحقیقات ،ارزیابی تحقیقات ،ساخت‌گرا و تئوری ،معیارهای واقع‌گرا ،تست تئوری ،دست‌یابی به فناوری ،محققان کیفی

هدف از این مقاله،ارائه شاخصهایی برای بررسی روایی و پایانی تحقیقات کیفی با رویکرد علمی پارادایم واقع‌گرا ارائه می‌کند.شش معیار جامع و مستقل برای ارزیابی و قضاوت تحقیقات واقع‌گرا ارائه می‌شوند.این معیارها بر پایه اجزاء پارادایمهای علمی‌"هستی‌شناسی‌1،معرفت‌شناسی‌2و روش‌شناسی‌3"ترسیم می‌گردند.دو شاخص اول،در زمره پارادایم جزء هستی‌شناسی بوده،و از نظر ذاتی،احتمالا دارای اعتبارند.شاخص سوم‌ از پارادایم جزء معرفت‌شناسی بوده،که شامل هر پارادایم جزءشناسی می‌شود که به تجزیه و تحلیل عمومی و اعتبارسازی روش تحقیق‌ مربوط می‌گردد و معیارها در پارادایمهای مختلف با هم مقایسه می‌شوند.خصوصا پارادایمهای واقع‌گرا.ساخت‌گرا/4مثالی نیز از کاربرد معیارها ارائه شده است.در بخش نتیجه‌گیری،چنین گفته می‌شود که معیارهای بیان شده باعث انطباق پارادایم واقع‌گرا در تحقیقات بازاریابی،شبکه‌ها و ارتباطات بازار و ارزیابی آنها خواهد شد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.