Skip to main content
فهرست مقالات

مهیاسازی،‌ رهیافتی برای بهبود بهره وری در آموزش عالی

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 13 تا 24)

کلیدواژه ها :

بهره‌وری ،آموزش عالی ،آینده‌نگری ،رهیافت مهیاسازی

کلید واژه های ماشینی : آموزش عالی، بهره‌وری، مدیران، مهیاسازی، بهره‌وری در آموزش عالی، مدیریت، دانشگاهها، کارکنان، رهیافتی، سازمان

تحولات در قرن بیست و یکم بر هر نوع سازمانی،اعم از تولیدی و یا خدماتی،تأثیر خواهد گذارد.دانشگاهها نیز از این امر مستثنی نیستند.لذا،از مدیران دانشگاهها انتظار می‌رود تا دانشگاهها را به نحوی مدیریت نمایند که بتوانند پاسخگوی نیازهای متقاضیانی باشند که در سطح محلی،منطقه‌ای‌ و بین‌المللی پیش روی آنان قرار دارند.برای این منظور،مدیران باید بتوانند بهره‌وری دانشگاههای حوزه مدیریت خود را به طور منظم محک زده و ارتقاء بخشند.این مقاله با هدف تغییر نگرش مدیران به مفهوم بهره‌وری در آموزش عالی،تلاش می‌کند تا با نشان دادن انواع چالشهایی که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با آنها روبرو هستند،به معرفی رهیافتی بپردازد که با بکارگیری آن بتوان بهره‌وری در آموزش عالی را ارتقاء بخشید.در این زمینه، ابتدا روند تحولات جهانی و تأثری آنها بر آموزش عالی تشریح گردیده است.در ادامه نحوهء نگرش به مفهوم بهره‌وری در آموزش عالی مورد نقد قرار گرفته و نهایتا به معرفی رهیافت مهیاسازی به عنوان یک نظریه مدیریتی نوین می‌پردازد تا مدیران دانشگاهها را در ارتقاء بهره‌وری در آموزش عالی‌ قادر سازد.

خلاصه ماشینی: "برای مثال،هزینه سرانه دانشجو بین‌ سالهای 0991 تا 5991،در کشوری نظیر انگلستان،72 درصد کاهش یافته و به نظر می‌رسد که این مقدار در آینده نیز بیشتر شود،لذا،برای جلوگیری از این روند،ضروری است تا فرآیند و کل آموزش عالی به منظور ارزیابی کیفیت و اثربخشی آن،مورد بازنگری قرار گیرند(5991, JISC )کمیته مذکور i همچنین‌ گزارش می‌دهد که عوامل داخلی دانشگاه نظیر کاهش سطح‌ حقوق کارکنان اداری آنها و بازنشسته شدن آنان و همچنین‌ مواجهه با کارکنان موقت(شرکتی)،این نوع فشار را چند برابر می‌کنند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای تشریح واضح‌تر این پیش‌بینی از نظر تاورنیر می‌توان به‌ مواردی از آنها به شرح زیر اشاره نمود: 1-ایشان معتقد است که راهبرد دانشگاهها از یک الگوی‌ "برنامه‌ریزی شده از قبل‌"باید به الگوی جدید مبنی بر آماده‌ کردن دانشجویان برای کارآفرینی و یا ارائه آموزشهای مختلف‌ به نحوی که فراگیران این آموزشها قادر به کارآفرینی باشند، تغییر نماید. بروز تحولات فراگیر از یک طرف و ظهور نظریه‌های نوین‌ مدیریتی برای مدیریت آنها،از طرف دیگر،این پرسش اساسی را مطرح می‌کند که‌"با بکارگیری چه نوع مدیریتی می‌توان ضمن‌ سازگار نمودن محیطهای دانشگاهی با شرایط متحول عصر حاضر،مدیران را نسبت به اهمیت بهره‌وری حوزه مدیریت خود آگاه کرد و فضای لازم برای توجیه آنان را فراهم نمود؟یکی از رهیافت‌هایی که مدیران را در این باره کمک خواهد نمود، رهیافت مهیاسازی است. به‌ عبارت دیگر،مدیران باید اطلاعاتی را جستجو کنند تا هر چه‌ بهتر و بیشتر بتوانند در ارتباط با موضوعات مدیریتی خود نظیر بهره‌وری،تصمیم‌گیری کنند،بدین منظور لازم است تا مدیر، ابتدا ویژگی‌های ضروری برای مدیریت موضوعات مختلف نظیر بهره‌وری را در وضعیت موجود محیطهای سازمانی،مثل‌ دانشگاهها،بررسی و تبیین نماید و به کمک این بررسی، چگونگی بهبود وضعیت موجود را مشخص سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.