Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت خبر و ارزشهای خبری

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 105 تا 116)

کلیدواژه ها :

خبر ،ارزشهای خبری ،مفهوم خبر ،سانسور ،منبع خبر

کلید واژه های ماشینی : خبر، رسانه، قرآن، مخاطبان، ارزشهای خبری، مدیریت خبر و ارزشهای خبری، خبرنگاران، رویدادها توجه خبرنگاران، اسلام، خبررسانی

هر روز رویدادهای بی‌شماری از تولد یک کودک در یکی از نقاط دور افتاده تا مرگ یک مقام معروف و سرشناس،برقراری حکومت نظامی،وقوع‌ بحران سیاسی کشورهای مختلف تصادفات،آتش‌سوزیها،زلزله و غیره...انبوهی از وقایع دیگر که در عرصه گیتی به وقوع می‌پیوندد. اما همه این رویدادها توجه خبرنگاران را جلب نمی‌کند و اصولا از نظر منطقی هم امکان تهیه گزارش و خبر از این رویدادهای بی‌شمار وجود ندارد.زیرا از یک سو تعداد صفحات روزنامه‌ها و مجلات محدود است و هم اینکه رادیوها و تلویزیون‌ها با محدودیتهای زمانی خاص خود حتی اگر تمام ساعات شبانه‌روز را به خبر اختصاص دهند موفق به پوشش همه رویدادها نخواهند شد.و از سوی دیگر همه وقایع برای مخاطبان جالب‌ نیستند.به عبارت دیگر ارزشهای خبری لازم را برای انتشار با خود ندارند.لذا خبرنگاران به ناچار از میان وقایع بی‌شمار دست به گزینش و انتخاب می‌زنند.و مراکز خبری نیز به علت محدودیت زمان و مکان تنها خبرهایی را مخابره می‌کنند که با ضوابط و معیارهای خبری آنها منطبق‌ باشند.اینها معیارهایی هستند که آنها را قادر می‌سازد تا تشخیص دهند آیا داستان که از اولین لحظات شروع رویداد دنبال شده است،قابلیت‌ تبدیل شدن به خبری که قادر به رقابت با سایر عنوانهای خبری باشد را دارد یا نه؟نحوه تعامل اسلام با علوم و پدیده‌های جدید،هم برای‌ کشور ما که قانون اساسی خود را مبتنی بر دیانت اسلام نوشته شده است و هم برای تمامی مسلمانان جهان اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های مورد نظر قرآن در خبررسانی ذیل عناوین واقع‌گویی،سودمندی،آرامش‌بخشی،امیدزایی و بیان مودبانه و نرم‌گویی‌ مورد طرح و بحث قرار می‌گیرند.توجه به مصالح عمومی که موجب محافظت از اعتبار و وجاهت رسانه نیز می‌شود،به موازات فرهنگ خبر رسانی در قرآن،مورد تأکید است.

خلاصه ماشینی:

"1. رویدادهای روز بودن:اهمیت و ارزش هر خبر از نقطه‌ نظر روزنامه‌نگاران در این است که تازه باشد ارزش‌ مهمترین و هیجان‌انگیزترین خبر نیز اگر بعد از چند روز به دست خبرنگاران یا خوانندگان برسد ارزشش‌ به مراتب کمتر از خبر ساده و ظاهرا بی‌اهمیتی است‌ که در کوتاه‌ترین زمان ممکن در روزنامه چاپ‌ می‌شود. 1. عدم صداقت در فرایند انتشار خبر وسایل ارتباط جمعی در تلاشی بی‌وقفه‌اند تا انبوه اطلاعات را به‌ مخاطبان خود عرضه کنند،اما بسیاری از این اطلاعات به دلایل‌ مختلف اجازه نشر پیدا نمیکنند و برخی دیگر از آنها در فرایند انتشار با عمل تناقض‌گویی،مبالغه و اغراق،تحریف خبر و سانسور رسانه‌ها مواجه میشوند که همه این شاخصها را میتوان‌ تحت عنوان«بی‌صداقتی»در ارائه اخبار تعریف کرد. ار این سخن سووی میتوان‌ چنین نتیجه گرفت که وسایل ارتباط جمعی اگر اعتماد مردم را به خود جلب کنند،حتی میتوانند به ضرورت و بدون سلب‌ اعتماد مخاطبان واقعیتها را دستکاری کنند اما اگر گرایش به‌ سمت واقعی نبودن خبر باشد،دیگر نمیتوان انتظار داشت حتی‌ زمانی که واقعیتی بیان میشود،کسی آن را بپذیرد. 3. ارضاء نیازهای خبری مخاطبان با توجه به ویژگیهایی که تاکنون برای خبر بیان شده است‌ میتوان نتیجه گرفت که سه عامل در ارضای نیازهای خبری‌ مخاطبان نقش اساسی دارد: نخست آنکه مخاطبان به خبرهای مورد نیاز خود دسترسی‌ داشته باشند چه در غیر این صورت برای به دست آوردن‌ اطلاعات بیشتر یا اخبار شایعات روی آورده و یا نیازهای خبری‌ خود را از مجاری دیگر به دست خواهند آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.