Skip to main content
فهرست مقالات

راهبردهای توسعه منابع انسانی مسیر استراتژیک راهبردهای کسب و کار رقابتی

نویسنده:

کلیدواژه ها : راهبردهای کسب و کار ،راهبردهای توسعه منابع انسانی ،راهبردهای منبع‌یابی ،راهبردهای جذب و تجهیز

کلید واژه های ماشینی : راهبردهای ،اطلاعات ،کارکنان ،راه‌برد ،منابع انساین ،مدیران ،سازمان ،جذب ،راهبردهای کسب و کار رقابتی ،راه‌برد کسب و کار ،راهبردهای توسعه منابع انسانی مسیر ،کسب و کار ،رقابتی ،توسعه ،منابع انسانی ،مدیریت ،تدوین راه‌برد کسب و کار ،شغل ،راه‌برد منابع انسانی ،محیط ،عملکرد ،کار ،تدوین ،مهارت‌های ،پایگاه اطلاعات منابع انسانی ،اطلاعات منابع انسانی به‌منظور پیش‌بینی ،بازار ،رویکرد ،تدوین راهبردهای مدیریتی کارکنانشان ،مدیریت منابع انسانی

امروزه یکی از بهرین عوامل محیطی که بر روی عملکرد سازمانها و شرکتها مختلف جهان تاثیر استراتژیک دارد موضوع رقابت میباشد. پدیده جستجو مزیت رقابتی و ارزش افزوده باعث گردیده که اولا با افراد(منابع انسانی)نه به عنوان نوعی هزینه بلکه همانند سرمایه برخورد شود، ثانیا تلاش مشترک مدیران سازمانها این است که در سرمایه‌گذاری بر روی جذب این سرمایه‌ها به بیشترین عایدی و سودآوری دست یابند. در این مقاله ابتدا تدوین راهبرد کسب و کار و منابع انسانی و رویکردهای غلبه بر مشارکت تلفیق تشریح گردیده و سپس به شناخت شناسی رویکرد تحلیلی عوامل درون سازمانی تاثیرگذار بر راهبردهای توسعه منابع انسانی از طریق جذب و تجهیز منابع انسانی و عوامل محیط خارجی تاثیرگذار بر عرضه و تقاضا نیروی انسانی پرداخته شده است در این راستا روشهای بهره‌برداری مطلوب از اطلاعات منابع انسانی به منظور پیش‌بینی و جذب صحیح‌ و موثر نیروی انسانی در شرایط(محیط)رقابتی حاضر جهت یک سازمان کارا پیشنهاد می‌نماید.

خلاصه ماشینی:

"-3 تاثیر تجدید ساختار سازمای به عنوان سیاست‌های‌ تمرکز زدائی،کاهش لایه‌های سازمانی،ادغام‌ها،توسعه محصول‌ یا خدمات،معرف تکنولوژی جدید مثلا تکنولوژی تولید سلولی و توسعه اتوماسیون -4 برنامه‌هایی برای تغییر فرهنگ سازمان از قبیل توان ارائه‌ استادنداردهای عملکرد،عملکرد،کار تیمی،انعطاف‌پذیری، خدمات مشتری،پرورش و ترویج فرهنگ چشم‌انداز و سرنوشت‌ مشترک،گرایش بیشتر به شایسته‌سالاری،پرورش‌ تفکر استراتژیک مشارکتی و تعاملی،جمع‌گرایی در مقابل‌ فردگرایی -5 ایجاد برنامه‌هایی جهت کوچک‌سازی/مناسب‌سازی‌ نیروی کار)گزینش درست،( Right sizing-down sizing فلسفه وجودی راهبردی منبع‌یابی تعیین افراد و مهارت‌های‌ مورد نیاز در جهت تقویت و حمایت راهبرد کسب و کار است این‌ راهبردها باید در تنظیم راهبرد کسب و کار نیز کمک کند، مدیران ارشد می‌توان سهم بسزایی در تدوین راهبرد کسب و کار ایفاء کنند و ضروری است که فرصت‌ها و محدودیت‌های‌ موثر بر دستیابی برنامه‌های راهبردی را به کارکنان یادآور شوند، بطور مثال در کسب مالکیت سایر شرکتها،توان مدیریت در شرکت در برخورد مناسب با وضعیت جدید و کیفیت مدیریت در کسب و کار جدید،ملاحظات مهمی است که بر عواید کسب و کار تاثیر خواهد گذاشت. دستاوردها فاکتورهای تاثیرگذار جذب ارتقاء شغل-احیاء شغل-غنی شدن شغل-شغل باوری- ایجاد ایده‌های جدید در شغل-ارتباط شغلیشغل رضایت‌مندی-رشد مهارت‌های انسانی-خود توسعه‌ای‌ در شغل-ایجاد سلامت روان-پیشگیری از عامل استرس‌ -خودنظارتی شغل-غرور و افتخار شغلی-بسترسازی‌ برای بروز خلاقیت‌ها-بهره‌وری شغلی-احساس امنیت‌ شغلی-کاهش فرار فکری(مغزها)شاغل کاهش جابجاییهای غیرضروری-افزایش بهره‌وری- جلوگیری از استرس محیطی-افزایش ایمنی-کاهش اتخاذ تصمیمات غیرضرور-تحقق اهداف-تاثیر برروی فرهنگ‌ کاری-توسعه ارتباطات-تناسب زمان و فعالیت- جلوگیری از ایجاد مانع برای توان رقابتیسازمان در تدوین راهبردهای جذب باید موارد ذیل مدنظر داشت: *عوامل موثر بر تصمیم افراد در پیوستن به سازمان *اساس و مبنای رقابت سازمان با سایر سازمان‌ها برای جذب کارکنان کارآمد(تجهیز منابع رقابتی) روش‌های مختلف برای پاسخگویی به الزامات‌ منابع انسانی *انتخاب روش‌هایی که منجر به جذب افراد کارآمد و توانمند برای سازمان شود عوامل موثر بر تصمیم افراد در پیوستن به یک سازمان *دستمزد و مزایا *فرصت‌های شغلی *برنامه شغلی *فرصت بهره‌گیری از مهارت‌های موجود *دسترسی به آموزش و پرورش پیشرفته،(ضمن‌ خدمت،خارج از محیط کار) *نحوه مدیریت عملکرد *محیط کار جذاب *رفتار با"افراد"به عنوان‌"یک انسان‌"نه‌"یک‌ ماشین."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.