Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت بازنگری مدیریت آموزشی در پرتو نظریه های آشوب و کارآفرینی سازمانی

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 143 تا 152)

کلیدواژه ها :

کارآفرینی ،مدیریت آموزشی ،نظریه آشوب

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی، نظریه آشوب و کارآفرینی سازمانی، مدیران، نظریه آشوب، مدیریت، مدیریت آموزشی، پرتو نظریه‌های آشوب و کارآفرینی، سازمانی، سیستم، مدیران موسسات آموزشی

مقاله حاضر در صدد بررسی تغییرات در تفکر آموزشی در رابطه با پارادایم‌های جدید آشوبهء پیچیدگی و کارآفرینی است.هدف اصلی‌ این مقاله ارایه تحلیلی جدید از ارتباط نظریه آشوب و نقش مدیران موسسات آموزشی به عنوان افرادی کارآفرین می‌باشد.چنانچه مدیریت به‌ معنی تأثیرگذاری بر محیط و ایجاد هویت جدید برای موسسه،توانمندسازی و فضای توام با اعتماد و احترام متقابل نگریسته شود.مدیران‌ موسسات آموزشی ناگزیر هستند تا الزاما فعالیت در سازمان‌های عصر حاضر که دارای دو ویژگی اساسی بحران و آشوب و خلاقیت و ریسک‌ پذیری هستند را رعایت کنند.در واقع،با توجه به ماهیت پیش فرض‌های منطق فازی نظریه آشوب در رابطه با غیر خطی بودن،عمر سازمان و رفتار نامطمئن و همچنین کارآفرینی به صورت ریسک‌پذیر و خلاقیت،نوآوری،استقلال‌طلبی،آینده‌نگری،و خستگی ناپذیری نیاز است تا دانش مدیریت آموزشی به لحاظ نظری و عملی دستخوش تغییر گردد.

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود)ضرورت بازنگری مدیریت آموزشی در پرتو نظریه‌های آشوب و کارآفرینی سازمانینویسنده: یداله مهر علی زاده‌ دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز احمد زندوانیان‌ دانشجوی دوره دکتری تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه شهید چمراه اهوازچکیده مقاله حاضر در صدد بررسی تغییرات در تفکر آموزشی در رابطه با پارادایم‌های جدید آشوبهء پیچیدگی و کارآفرینی است. در واقع،با توجه به ماهیت پیش فرض‌های منطق فازی نظریه آشوب در رابطه با غیر خطی بودن،عمر سازمان و رفتار نامطمئن و همچنین کارآفرینی به صورت ریسک‌پذیر و خلاقیت،نوآوری،استقلال‌طلبی،آینده‌نگری،و خستگی ناپذیری نیاز است تا دانش مدیریت آموزشی به لحاظ نظری و عملی دستخوش تغییر گردد. از این‌رو در دنباله مقال تلاش بر آن است تا ارتباط بین نظریه‌ آشوب برای مدیران مراکز آموزشی و کاراموزی و اهمیت‌ نقش کارآفرینی سازمانی آنان مورد توجه قرار گیرند. می‌توان گفت که دانش‌ مدیریت آموزشی با توجه به تغییرات در نظریه‌های تحلیل‌ و تفسیری سازمان دستخوش تغییر شده است لذا ضروری‌ است تا مشخص گردد مدیران آموزشی که معمولا با چند عامل مهم یعنی دانش آموزان،معلمان،برنامه درسی و آموزشی،منابع مالی و مادی مدرسه و رابطه با اجتماع‌ سروکار دارند چگونه می‌توانند از نظریه آشوب و کارآفرینی سازمانی برای بهینه‌سازی تصمیم‌گیری‌های و بهبود کیفیت در مدرسه استفاده کنند. اما تغییر نقش‌ های مدیران از کارکردهای برنامه‌ریزی،سازماندهی، رهبری،بودجه‌بندی و کنترل و اداری صرف به ایجاد تحول‌ و نوآوری و شفاف‌سازی و توانمند سازی و تدوین چشم‌ انداز آینده‌سازمان از مهمترین دلایل وجود رابطه بین‌ نظریه آشوب و کارآفرینی سازمانی در محیطهای آموزشی‌ هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.