چکیده:
این مقاله چارچوبی اساسی برای تحلیل استراتژیک بطور جامع و مدرن ارائه میدهد این چارچوب به تشریح عناصر اصلی در یک تحلیل استراتژیک مدون میپردازد و برای آن ترتیبی از مراحل اساسی پیشنهاد میدهد.در بسیاری از شرایط هدف از تحلیل استراتژیک کمک به تحلیل چگونگی ایجاد درآمد در ازا مصرف هزینه میباشد.رسیدن به این هدف تنها در صورتی موفقیتآمیز خواهد بود که شرکت بتواند منابع ارزشمندی را برای خود پدید آورد.
خلاصه ماشینی:
"الف)تحلیل وضعیت کنونی سوالات اساسی این قسمت عبارتند از: محصولات شرکت چیستند؟ مشتریان چه کسانی هستند؟شرکت در چه کسب و کاری است؟ فرآیندهای اصلی کدامند؟وضعیت رقابت در این صنعت چگونه میباشد؟چه تغییراتی در محیط این صنعت در حال وقوع است؟ استراتژی شرکت چیست؟مزایا و معایب رقابتی شرکت چه میباشند؟عملکرد مالی شرکت چگونه میباشند؟ ب)ارزیابی وضعیت کنونی در نقطه تغییر وضعیت در صورت ادامه استراتژی کنونی،چه اتفاقی خواهد افتاد؟علت نامناسب بودن استراتژی کنونی چیست؟مشکل اصلی و ریشهای چیست؟اقدام عقلایی لازم چه میباشد؟شرکت باید در چه جهت استراتژیکی حرکت کند؟برای قضاوت در خصوص گزینههای استراتژیک چه روشی مورد استفاده خواهد بود؟ ج)بررسی راه حلهای مختلف آیا گزینههای استراتژیک بهتری وجود دارد؟اهداف استراتژیک شرکت چه میباشند؟آیا اهدافی غیر از بیشینه کردن سود وجود دارد؟هرکدام از گزینههای استراتژیک چه تاثیری بر اهداف سازمان خواهد داشت؟تاثیرات یاد شده«خوب»یا«بد» میباشند؟کدام گزینهها ارجحیت دارند؟میزان حساسیت هر راه حل به متغیرهای جهانی چقدر است؟ تحلیل شرایط در نقطه تغییر جهت مشکلترین قسمت تحلیل استراتژیک است.
نحوه رقابت استراتژیک:آیا شرکت بر بالا بودن منحنی تقاضا (استراتژی تمایز)،پایین آوردن منحنی هزینه و استراتژی هزینه پایین برای تولیدکننده یا هردو یا هیچ یک متمرکز می شود؟چگونه تقاضا را افزایش میدهد؟آیا با افزودن بر کیفیت( تمایز عمودی)از طریق توسعه فناوری محصول و فرایند سرعت و اطمینان در تحول با اطمینان در محصول،این کار را صورت میدهد؟ آیا شرکت سعی دارد تا از طریق مقیاس اقتصادی،محدوده اقتصادی،منحنی یادگیری،فناوری محصول یا فرایند به هزینههای پایین دست یابد؟آیا راهی دیگر برای دستیابی به درآمد وجود دارد؟ سوالات دیگری که باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: شرکت چه نوع شرکتی است؟پیش از این چگونه به مزایای رقبابتی دست یافته است؟آیا شرکت تولیدگرا،بازارگرا،محصول گرا یا فرایندگرا است؟آیا از نظر فناوری پیشرو است یا پس رو؟ آیا در حال مبارزه با رقبا یا بنگاهی خاص است؟آیا منابع را برای آینده تضمین مینماید در این قسمت از تحلیل استراتژیک قصد بر ارائه جزئیات نیست بلکه چگونگی رقابت شرکت مشخص میشود."