Skip to main content
فهرست مقالات

آشنایی با مدیریت مشارکتی و نقش آن در بهبود بهره وری

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 93 تا 102)

کلیدواژه ها :

سبک مدیریت ،مدیریت ،بهره‌وری ،کارائی ،مشارکت و مدیریت مشارکتی

کلید واژه های ماشینی : کارکنان، مدیران، مشارکت، مدیریت، مدیریت مشارکتی، سازمان، نظام مشارکت، کار، کیفیت، شوراهای

امروزه به منظور نیل به پیشرفت روزافزون سازمانها از جنبه‌های مدیریت و نیروی انسانی،افزایش کارایی و کاهش ضایعات،پیروزی در میدان رقابت و مواردی از این‌گونه،مشارکت صحیح و موفقیت‌آمیز کارکنان در تصمیم‌گیریها و امور سازمان امری ضروری به نظر می‌رسد. یکی از مهمترین شیوه‌های مدیریتی که می‌تواند در دستیابی به اهداف سازمانی مورد استفاده قرار گیرد مدیریت مشارکتی است.بسیاری از صاحب‌نظران‌ و اندیشمندان جهان بر این عقیده هستند که مدیریتی مشارکتی یکی از روشهای مدیریت نوین،کارساز و نجات‌بخش در موسسات و سازمانها می‌باشد،در این مقاله ضمن معرفی مدیریت مشارکتی،اهداف،فواید،و شرایط ایجاد آن را در سازمانها و شرکتها مورد بررسی قرار داده و به اثر آن در صنعت‌ اشاره شده است.

خلاصه ماشینی: "در هر موسسه،سازمان و مشارکتی همواره می‌توان برای آنچه‌ امور به راه حل‌هایی بهتر و موثرتر از آنچه در حال حاضر معمول‌ است،دست یافت،این راه حلهای بهتر می‌تواند منجر به بهبود کیفیت و محصول و خدمت ارائه شده،کاهش قیمت تمام شده، افزایش تولید،کاهش هزینه‌ها و کاهش ضایعات،تنوع‌ محصولات و خدمات ارائه شده،حذف یا ادغام مراحل کار در فرآیند تولید و بالاخص آزاد شدن تفکر نیروی انسانی از کارهای‌ یکنواخت روزمره و امکان پرداختن به موارد والاتر گردد. نگرانی مدیران و محدودیت‌های ناشی از آن در رابطه با نظام‌ مشارکت عمدتا به این دلیل است که بسیاری از پایگاه‌ها و منابع‌ قدرت آنها یا ذاتی نیست و یا مورد پذیرش اکثریت کارکنان نمی‌ باشد و منشا قدرت آنها به مقام و موقعیت و سلسله مراتب‌ سازمانی مربوط می‌شود. 8. 5 محدودیت‌ها و موانع ناشی از نگرش کارکنان اگر نظام مشارکت را آن‌طور که وابسته است برای کارکنان‌ توجیه نشده باشد،کارکنان می‌توانند به عنوان یک مانع و محدودیت محسوب گردند"دخالت ناروا"و توقع نامعقول محتمل‌ کارکنان از عمده این موانع و محدودیت محسوب می‌شوند اگر کارکنان کاردانی لازم را نداشته باشند و یا دخالت افراطی و بیش از حد در امور سازمان نمایند. در اینجا لازم است توضیح داده شود که عوامل مذکور به خودی‌ خود به وجود نمی‌آید،بلکه عدم توجه به برنامه‌ریزی و پیسش‌ نیازهای نظام مشارکت(که توجیه و آموزش کارکنان و مدیریت‌ از اهم آنها است)مقدمه و علت پیدایش این عوامل مخرب می‌ باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.