Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه و نقش فعالیتهای تحقیق و توسعه در استراتژیهای دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 125 تا 132)

کلیدواژه ها :

مدیریت ،تکنولوژی ،استراتژی ،تحقیق و توسعه ،خوداتکایی

کلید واژه های ماشینی : تکنولوژی، استراتژی، محصول، نقش فعالیتهای تحقیق و توسعه، فعالیتهای تحقیق و توسعه، فرآیند، انتقال تکنولوژی، نوآوری، طراحی، تولید

در طول پنجاه سال گذشته شاهد ظهور،رشد و بلوغ تکنولوژیهی پی‌درپی در صحنه زندگی بشر در کره زمین و همچنین افول تدریجی هریک از تکنولوژی‌های مرسوم پس از طی عمر هریک و جایگزینی تکنولوژی جدیدی در خدمت بشر هستیم و این چرخه‌ای است که در طول سالیان گذشته به‌ کرات تکرار گردیده است و پیشرفت علوم و توسعه تکنولوژی بر شتاب آن به‌طور تصاعدی افزوده است.در شرایط رقابتی نیز این روند سرعت بیشتری به‌ خود گرفته و سیکل عمر هر تکنولوژی کوتاه می‌گردد.اکنون سوال این است که اولا طرق اساسی دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز یک کشور در حال توسعه‌ نظیر کشور ما ایران کدامند؟نقش و تأثیر فعالیتهای مختلف تحقیق و توسعه در این راستا چیست؟ در این مقاله ضمن بررسی هریک از فعالیتهای تحقیقات توسعه‌ای،تحقیقات علمی و خدمات مهندسی،نقش و کاربرد آنها در استراتژیهای دستیابی به‌ تکنولوژی از طریق انتقال تکنولوژی،کپی‌سازی،توسعه و بهبود در تکنولوژی موجود،نوآوری،بومی کردن تکنولوژی وارداتی و...مورد بحث قرار گرفته‌ است و سرانجام به تفصیل فرآیند نوآوری تکنولوژیک از ایده تا تولید نیمه‌صنعتی مورد کنکاش قرار گرفته و در طی مراحل طراحی نمونه‌سازی،تست، طراحی پایلوت پلنت و...دستیابی به تکنولوژی موردنظر نقش تحقیقات صنعتی و توسعه‌ای بازگو شده است.

خلاصه ماشینی: "همچنین در صورتی که محصولی از نظر توسعه در مهد پیدایش‌ خود به حد اعلای خود رشد یافته باشد تا حدی که امکان توسعه‌ جدید در مورد آن کمتر ممکن باشد،اقدام یک کشور در حال‌ توسعه برای دستیابی به عین این محصول از طریق استراتژی‌ تحقیق تا تولید امری غیراقتصادی و غیرعقلائی خواهد بود مگر آنکه اهدافی نظیر تقویت پایه‌های علمی و فنی کشور مطرح‌ باشد که باز هم انتخاب این استراتژی احتمالا امری مطلوب‌ نخواهد بود. تحقیق به منظور کشف سیکل عمر محصول مورد بررسی و تشخیص موقعیت محصول مورد نیاز برای تصمیم‌گیری پیرامون‌ استراتژی دستیابی به محصول(همانگونه که قبلا متذکر شدیم‌ در صورتی که در مرحله رشد باشد تهیه آن از طریق انتقال‌ تکنولوژی فرآیند تولید مناسب است در حالیکه اگر در مرحله‌ بلوغ یا افول باشد تهیه محصول و یا به فکر جایگزین بودن آن‌ بهتر است). همانگونه که مشهود است استراتژی تحقیق تا تولید محصول‌ که مبتنی بر فرآیند نوآوری تکنولوژیکی می‌باشد،در بر گیرنده هزاران فعالیت تحقیق و توسعه در مراحل شکل‌گیری‌ ایده،طراحی،نمونه‌سازی،تست تا تولید نیمه صنعتی می‌ باشد که در برگیرنده انواع فعالیتهای تحقیق و توسعه از تحقیقات پایه برای ایجاد ایده و طرح نو در مورد محصول یا فرآیند جدید گرفته تا تحقیقات کاربردی برای طراحی‌ محصول جدید و تحقیقات توسعه‌ای برای ایجاد بهبود اساسی‌ در فرآیند ساخت تکنولوژی و خدمات مهندسی برای طراحی‌ آزمونها در مرحله تست و طراحی واحد نیمه صنعتی در مرحله‌ انتقال از نمونه‌سازی به تولید نمونه‌سازی به تولید نیمه انبوه‌ را شامل می‌شود و بدون انجام فعالیتهای تحقیق و توسعه به‌ اشکال گوناگون آن هیچگونه پیشرفتی در زمینه طراحی و یا توسعه محصول جدید حاصل نخواهد شد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.